Un raport al PwC, industria de media și divertisment din țara noastră ar urma să aibă o creștere considerabilă anul acesta, ajungând la 4 miliarde de euro. La nivel global, veniturile în acest sector au crescut cu 2,3% în 2022, ajungând la 6,88 trilioane de dolari.
„Industria de media şi divertisment din România ar urma să crească cu 7% în acest an, comparativ cu 2022, la o valoare de 4 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmând să înregistreze majorări”, se arată în cea de-a 24-a ediție a raportului PwC Global Entertainment&Media Outlook 2023-2027.
Conform previziunilor, rata de creștere se va menține între 6 – 7% până în 2027.
„După o revenire puternică în 2021, când a crescut cu 10%, rata de creştere estimată a industriei de media şi divertisment din România s-a stabilizat la un nivel de 7% în ultimii doi ani, majoritatea segmentelor puternic afectate de pandemie, precum cinematografia sau sectorul de evenimente şi publicaţii business to business, revenind la nivelul pre pandemic. Totodată vedem că perspectivele pentru următorii ani ne prezintă imaginea unei industrii din ce în ce mai digitală şi dominată de publicitate”, a declarat Florin Deaconu, partener și liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România, potrivit news.ro.
România a înregistrat cea mai mare creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din țările din Europa Centrală și de Est incluse în raport. De exemplu, în Polonia sectorul ar putea urca cu 6% anul acesta, în Ungaria cu 4,3%, iar în Cehia cu 4,2%.
Conform estimărilor, dintre cele 11 segmente analizate în cadrul raportului pentru România, cele mai mari creșteri procentuale vor fi înregistrate de publicitatea outdoor, u 33,5%, serviciile Over-the-top – OTT (Netflix, HBO Max, Disney etc), cu 32%, şi cinema, cu 24%. La polul opus se situează ziarele şi revistele tipărite, cu un avans estimat la doar 0,36%.
Industria de cinematografie a avut anul trecut cea mai mare creștere de pe piața media și divertisment din România, cu un vanas de 91%, la 43 milioane de euro, în special datorită lansării producției „Avatar: Drumul apei”, în decembrie anul trecut. Anul acesta, creșterea este estimată la 54 de milioane de euro.
Citește și: Aproape jumătate dintre investitorii români sunt îngrijoraţi de efectele recesiunii globale şi locale
Piața de servicii Over-the-top-OTT din România au înregistrat în 2022 a doua creștere din piață, de 24%, ajungând la valoarea de 56 milioane de euro, continuând să crească și anul acesta cu o rată estimatp la aproximativ 32%, până la 74 milioane de euro.
Publicitatea pe internet a urcat cu aproximativ 21%, la 224 de milioane euro, în 2022. Segmentul va continua să crească şi în 2023, dar într-un ritm mai lent, de circa 5%, potrivit estimărilor.
Televiziunea – publicitate + abonamente TV – a stagnat anul trecut, înregistrând venituri de 862 milioane de euro. Pentru anul acesta este estimat un avans de 2,7%.