Pensionarii din România se pregătesc pentru una dintre cele mai mari schimbări în ceea ce privește sistemul de pensii de la noi din țară. Din acest motiv, ministerul Muncii a explicat pas cu pas, cu multă transparență, care este exact procesul prin care veniturile românilor vor fi recalculate. Mai mult de atât, în acest comunicat s-a pus accent pe toate aspectele care țin de noul sistem, de la formula de calcul a pensiilor, tipurile de pensii, până la termenele și indicii de majorare.
Poșta Română a fost desemnată ca instituție responsabilă cu furnizarea serviciilor integrate necesare pentru pregătirea și expedierea plicurilor în care se află deciziile referitoare la recalcularea pensiilor din sistemul public. În cadrul acestei reforme, se urmărește egalizarea vârstei de pensionare între femei și bărbați, cu excepția cazului femeilor care au copii, acestea din urmă beneficiind de posibilitatea pensionării anticipate.
Actul normativ care stă la baza aceastei reforme a fost aprobat atât de Guvern, cât și de Parlament, iar principalul scop al acestuia estev acela de a elimina inechitățile existente și de a consolida stabilitatea sistemului de pensii. Reforma, ce va fi realizată cu sprijinul experților din cadrul Comisiei Europene și al Băncii Mondiale, este programată să intre în vigoare în luna septembrie și se prezintă ca fiind cea mai semnificativă modificare a sistemului de pensii din anul 2010, când a avut loc ultima recalculare majoră.
„Datorită ordonanței de urgență aprobate astăzi, deciziile de recalculare a pensiilor după noile principii: contributivitate, stabilitate în muncă, solidaritate și sustenabilitate vor ajunge în termenul asumat la beneficiari”, a declarat ministrul Muncii și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu
Așadar, până în luna septembrie, pensionarii din România au șansa de a cere recalcularea pensiilor, iar pentru a face acest lucru trebui să depună la casele de pensii „adeverințele de brut”. Aceste acte au rolul de a demonstra care au fost veniturile brute realizate în trecut, astfel încât să poată fi realizată recalcularea conform noului proces.
Primul pas este acela de a obține de la foștii angajatori adeverințele care dovedesc care au fost veniturile tale brute pe parscursul anilor în care ai prestat servicii pentru angajatorul respectiv. Pentru a face rost de acest document, pensionarii trebuie să contacteze ori fostul angajator, ori deținătorii legali de arhive sau operatorii economici autorizați de Arhivele Naționale, acest lucru fiind important, deoarece aceste adeverințe trebuie să urmeze un anumit model, care este prevăzut la anexa nr. 6 a legii și eliberate pe baza statelor de plată.
Apoi, trebuie pregătit dosarul care trebuie să includă:
• Adeverințele de Brut în original.
• Copii ale actelor de identitate și ale carnetului de muncă.
• Orice alte documente relevante care pot dovedi sporurile și veniturile realizate (de exemplu, prime, al treisprezecelea salariu).
Actele trebuie depuse la Casa de Pensii împreună cu cererea tip, anunțată oficial. Cererea poate fi descărcată de AICI