Contractul în valoare de peste 3 miliarde de lei încheiat în ianuarie 2024 cu PESA din Polonia pentru achiziționarea a 62 de trenuri noi de scurt parcurs a fost anulat în instanță. Decizia a fost luată de Curtea de Apel București, care a acceptat contestația depusă de Alstom din Franța, similar cu ceea ce s-a întâmplat și în cazul contractului pentru alte 20 de trenuri de lung parcurs. După ce va primi hotărârea de la Curtea de Apel București, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) va trebui să decidă dacă va suspenda sau va anula contractul, transmite Economedia.
În prezent, ARF rămâne doar cu contractul pentru achiziționarea a 37 de trenuri noi de lung parcurs de la Alstom (primul tren, aflat în faza de teste la Făurei, este estimat să intre în circulație abia în toamnă).
Ministerul Transporturilor, prin intermediul ARF, a încheiat contractul cu PESA după ce CNSC a emis o decizie favorabilă, conform legislației care impune atribuirea contractului. Acest caz este unul dintre acele situații destul de rare în care instanța nu confirmă decizia CNSC.
„Solutia pe scurt: Admite in parte plangerea Alstom Transport S.A.. Modifica Decizia atacata, in sensul ca admite in parte contestaţia formulată de Alstom Transport S.A. si, in consecinta: – anuleaza in parte: (i) Comunicările privind rezultatul procedurii, respectiv Adresa nr. 7616/ 30.10.2023 privind comunicarea rezultatului Procedurii de atribuire (…) obliga Autoritatea contractanta la reevaluarea ofertei depuse de POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A., conform motivelor expuse in considerentele prezentei hotarari. Respinge plangerea POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A., ca neintemeiata. Definitivă. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei, azi, 05.04.2024”.
Trebuie precizat că valoarea totală a proiectului se situează între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, fiind împărțită în trei loturi.
Lotul 1 constă în 20 de rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava și Bacău – Pașcani, având o valoare estimată între 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA.
Lotul 2 din cotractul ARF include 23 de rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș și Huedin – Cluj – Bistrița, cu o valoare estimată între 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA.
Lotul 3 constă în 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea și Constanța – Fetești, având o valoare estimată între 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA, transmite ARF.
Citește și: 16 noi locomotive electrice ajung la CFR. Alstom primește contractul de 760 milioane lei