Pentru Autostrada Ploiești-Buzău s-a semnat miercuri ultimul contract pentru Lotul 3, astfel încât la finalul anului 2025 să se poată circula pe toată A7, cel puțin așa promit reprezentanții Ministerului Transporturilor. Realitatea din teren arată însă că doar 13,5 km de autostradă au fost dați în circulație în 2023, potrivit știripesurse.ro.
Președintele USR, Cătălin Drulă, avertizează că semnarea contractelor pentru demararea lucrărilor de pe autostradă au întârziat nepermis de mult și că sunt șanse mici ca termenele din PNRR să mai fie respectate.
„Nu îmi vine să cred că licitația lansată în mandatul meu pe 1 iunie 2021 pentru acest lot a durat doi ani și jumătate până să ajungă la finalizare.
Atunci în 2021 pe 1 iunie când am lansat cele trei loturi dintre Ploiești și Buzău, primul sector al autostrăzii, m-am gândit că în șase luni, în nouă luni vom avea contractele semnate și lucrările începute.
Din cauza incompetenței acestei guvernări, a nenumăratelor greșeli în evaluarea ofertelor a durat doi ani și jumătate și abia astăzi, ultimul din cele 13 loturi ale întregii autostrăzi A 7 va avea contract.
Dacă ar fi să vorbim de celelalte loturi, 12 din 13 loturi, totul a mers prost de când a preluat domnul Grindeanu acest mandat.
Contractele și licitațiile s-au desfășurat cu întârziere, poate nu așa de mare ca acest record de doi ani și jumătate, dar tot au mers foarte lent, lucrările în teren merg prost, contractele de dirigenție de șantier nu sunt semnate, avem doar în 5 din 13 loturi contracte de dirigentie de șantier, de supervizare, am văzut ce s-a ntâmplat cu acea conductă de gaz care a explodat ucigând muncitori pe un lot pe care nu exista supervizare.
Nici acest lot nu are dirigenție de șantier, care este esențială pentru supravegherea calității lucrărilor, a procedurilor și a termenelor. Vorbind despre termene, niciunul dintre cele 13 loturi nu va fi terminat în termenul contractual.
Pe Ploiești-Buzău, celelalte loturi, Lotul 1 și Lotul 2, cele care au fost lansate pe 1 iunie 2021 în mandatul meu, sunt la un stadiu fizic de 30%, ele ar trebui să fie terminate conform contractului în aprilie 2024, deci peste câteva luni.
Nu există nicio șansă ca acest termen să fie respectat. Vorbim despre întârzieri de minim un an, un an și jumătate”, a declarat Drulă, într-o intervenție la postul B1.
Fostul ministru al Transporturilor anunță că România este pe cale să piardă oportunitatea oferită de PNRR pentru construcția autostrăzilor din cauza întârzierilor:
„Suntem condiționați, trebuie să fie finalizate toate aceste loturi, din declarațiile autorităților, vor fi finalizate până la sfârșitul lui 2025.
Termenul acesta de sfârșitul lui 2025 nu va fi respectat. Dacă mergem mai departe în nord, Buzău-Focșani, următorul sector mare, este la 22% termen. Lotul 1 ar trebui să fie terminat în august la anul, deci nu foarte departe.
Lotul este la 22% progres. Deci 100% nu va fi respectat. Dacă mergem mai spre Nord, Focșani-Bacău, este o medie de 4% progresul loturilor, deci nu va fi respectat termenul de 2025.
Lotul cel mai dezastrous care este și mai greu ca relief, Lotul Bacău-Pașcani, progresul fizic este 1,1% pe un lot, 1,5% pe un alt lot, cel mai avansat este la 3%. Acesta are șanse zero să se încadreze în 2025. PNRR-ul se termină în 2026.
E o șansă unică pentru România, Este cel mai mare proiect rutier din toate PNRR-urile din Europa”, a punctat Drulă.