- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Inteligența Artificială a crescut productivitatea și de aproape 5 ori în anumite sectoare, la nivel global

27 May, 22:03 • Bocioacă Bianca
Inteligența Artificială ușurează viața oamenilor, performând în mai multe sectoare de activitate, dar, totodată, amenință mai multe locuri de muncă din diferite domenii, făcând loc altora noi.
Inteligența Artificială a crescut productivitatea și de aproape 5 ori în anumite sectoare, la nivel global

Numărul locurilor de muncă care necesită cimpetențe legate de inteligența artificială (AI) a crescut de 3,5 ori mai repede decât restul jonurilor, la nivel global, iar sectoarele care înregistrează o creștere de aproape cinci ori mai mare a productivității muncii, potrivit datelor incluse în raportul  PwC 2024 Global AI Jobs Barometer, publicat recent, citat de Agerpres.

Realizatorii cercertării sunliniază faptul că serviciile financiare, IT și serviciile profesionale sunt cele mai expuse schimbărilor generate de inteligența artificală, atât în activitatea lor, cât și în privința competențelor angajaților.

Citește și: Insula din Europa devenită o țintă pentru afacerile în inteligență artificială. Malta, locul în care AI-ul se regăsește

Comparativ, în ceea ce privește productivitatea în aceste sectoare, de exemplu în IT, cererea de competențe legate de AI, cu ar fi „AI/Machine Learning Inference” sau procesarea în limbaj natural, este în creștere, în timp de pentru anumite competențe de programare în limbaje clasice, care pot fi înlocuite cu ușurință de AI, este în scădere.

„Există însă şi sectoare care nu vor fi afectate de inteligenţa artificială sau care înregistrează o cerere de forţă de muncă în creştere datorită altor macro tendinţe, precum sectorul energiei regenerabile, construcţiile, activităţile sportive sau serviciile medicale sau de îngrijire personală. În prezent, există de şapte ori mai multe anunţuri pentru locuri de muncă specializate în IA decât în 2012”, se arată în concluziile raportului.

Productivitatea a crescut de aproape 5 ori în anumite sectoare ocupate de inteligența artificială

Cea mai rapidă creștere a ponderii rolurilor care necesită competențe în domeniul AI s-a înregistrat în servicii financiare, serviciile profesinale și IT. Studiile arată o creștere semnificativă a importanței competențelor cognitive sofisiticate (analiză, gândire critică, creativitate etc.), dar și a celor emoționale și comportamentale (adaptabilitate, inteligență emoțională, influență socială, autonomie, etc.), pe lângă competențele digitale.

Citește și: Șefa FMI, despre inteligența artificială: „Lovește piața muncii ‘ca un tsunami’. Avem foarte puțin timp să pregătim oamenii”

Liderii din companiile mari sunt de părere că inteligența artificială va schimba modul în care organizațiile își vor desfășuta activitatea, iar în acest sens angajații vor avea nevoie de noi competențe.

Astfel, 84% dintre directorii executivi ale căror companii au început să adopte inteligenţa artificială cred că aceasta va creşte productivitatea, iar 70% sunt de părere că noua abordare tehnologică va schimba semnificativ activitatea companiei lor. De asemenea, aproape jumătate dintre respondenţi (46%) văd o creştere a profitabilităţii din utilizarea AI, în timp ce 41% estimează o majorare a veniturilor.

Raportul PwC 2024 Global AI Jobs Barometer a analizat peste jumătate de miliard de anunţuri de angajare din 15 ţări, care cumulează mai mult de 30% din PIB-ul global.