Inteligența artificială poate fura locurile de muncă ale oamenilor din mai multe domenii, iar mai mult de jumătate din forța de muncă din România ar putea fi afectată de evoluția A.I., arată un raport. Din ce în ce mai multe companii adoptă tehnologiile de inteligență artificială, iar tendința amenință piața muncii la nivel global. Asta, pentru că sarcinile care erau făcute în trecut de angajați, sunt preluate acum de sisteme automate care le pot îndeplini într-un timp mult mai scurt.
Locurile de muncă pot fi clasificate în două categorii. Primul include job-urile total necesare, cu venituri mai mult sau mai puțin previzibile. Stabilitatea financiară este legată în mod direct de timpul petrecut la birou sau de calitatea muncii produse. Cei din această categorie se bucură de siguranță.
Pe de altă parte, întreprinderile țin de timpul investit, de munca depusă și de randament. Succesul din acest domeniu poate fi incert, iar odată cu progresul inteligenței artificiale , munca umană poate fi înlocuită. Majoritatea antreprenorilor și directorilor mizează pe sistemele automate pentru a-și menține succesul în companii.
Viitorul locurilor de muncă din România începe să depindă din ce în ce mai mult de inteligența artificială, aratp un studiu realizat de Google în 2024. Peste jumătate dintre joburile din România vor beneficia de această tenhnologie, iar dacă ar fi adoptată la scară largă, PIB-ul ar putea crește cu până la 16 miliarde de euro în următorii 10 ani. Totuși, până în momentul de față, doar 2% dintre companii au introdus tehnologia, față de 8, la nivelul Uniunii Europene. Însă, 40% dintre firmele din România plănuiesc să investească în A.I. în următorii cinci ani. Principalul obstacol este reprezentat de costul tehnologiei, care poate fi depășit cu sprijin guvernamental, investiții în educație și inițiative inovatoare, potrivit Act Media.
Citește și: Inteligența Artificială a crescut productivitatea și de aproape 5 ori în anumite sectoare, la nivel global
Potrivit cercetărilor, cei mai afectați de introducerea inteligenței artificiale în companii vor fi lucrătorii de birou, din call centere, dar și traducătorii.
”Absolut toate domeniile care presupun joburi de nivel entry și nu numai, care au în spate activități repetitive sau care pot fi transformate în algoritmi sunt cu risc de a vedea modificări majore în modul în care sunt definite posturile”, spune Oana Datki, specialist HR, potrivit Antena 3.