Majoritatea românilor își doresc să lucreze de acasă, chiar dacă numeroși angajatori cer prezența fizică la birou. Mai există totuși anumite joburi la care încă se lucreză în varianta remote , în special în domenii precum marketingul și comunicarea. Specialiștii subliniază că performanța nu depinde de prezența fizică, ci de rezultatele livrate, informează Ziare.com.
S-a observat în urma unui sondaj realizat de o platformă de recrutare online din România, că numărul aplicațiilor pentru joburi remote este de trei ori mai mare decât oferta disponibilă.
Deși pandemia de coronavirus a forțat angajații să lucreze de acasă la nivel global, începând cu 2023, tot mai multe companii au cerut revenirea la birou sau au adoptat modelul hibrid, cu jumătate de prezență la birou. În 2024, un procent mai mic de 5% dintre joburile de pe eJobs.ro au fost pentru muncă remote.
Datele arată că, în primele nouă luni ale anului, din cele peste 8 milioane de aplicări înregistrate, 1,2 milioane au fost pentru joburi remote. În același timp, 9 milioane de aplicări au vizat locurile de muncă din România cu prezență fizică la birou, iar 115.000 de aplicări au fost pentru joburi în străinătate. Specialiștii spun că majoritatea posturilor remote se regăsesc în domeniile creative, care nu necesită o colaborare intensă în echipă.
Ai mai putea citi și: O nouă lege pentru angajați. Ce trebuie să facă pentru a li se mări salariul cu 12,5%
”Munca de acasă încă există în foarte multe domenii care presupun activitate intelectuală și lucrul cu datele, cred că aceasta este definiția. Aici vorbim și de munca de customer support (n.red. suport tehnic pentru clienți) vânzări, ecommerce, marketing, comunicare, tot ce ține de zona creativă. În zona de business- development (n.red. dezvoltare, administrare afaceri) mai sunt foarte mulți care lucrează remote”, a declarat Doru Șupeală, consultant HR, potrivit Ziare.com.
”Acum, companiile presează angajații să se întoarcă la birou, pentru că au un avantaj major în mânecă, este recesiune, ne apropiem de o criză oficială, deși de un și jumătate cam tot o simțim. Au scăzut foarte mult cifrele în vânzări și angajările nu mai sunt o prioritate pentru companii. Cele mai multe au redefinit munca, sau pur și simplu lasă oamenii care vor să se pensioneze, să se mute, și pur și simplu nu mai angajează înlocuitori. Deci, în momentul acesta, piața muncii este favorabilă angajatorilor, astfel că ei pot să-și impună condițiile. Revenirea la birou este o presiune parțial de neînțeles”, a mai spus acesta.
Doru Șupeală susține că, în perioada pandemiei, mulți români căutau și alegeau joburi remote în străinătate, crezând că vor câștiga sume mai mari de bani. Totuși, în prezent, tendințele s-au schimbat, iar angajații riscă să fie pe pierdere dacă evită complet prezența la birou.
”În general, în anii de pandemie, companiile mari din lume au angajat remote pentru că au vrut să ia talente de înaltă valoare pe care să plătească puțin. Așa mulți oameni din România au început să lucreze ca freelanceri, folosind platformele de colaborare online. Acest fenomen s-a atenuat în ultimii ani pentru că nevoia de competențe pe plan internațional a scăzut din cauza recesiunii globale. Când vorbim de mase mari de angajați, cei care nu prea s-au dus la birou au avut șanse mai mici de a fi avansați si de a primi salarii mai mari. Există studii care arată treaba asta. Dar desigur, nu e o regulă”, a explicat specialistul HR.