Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat, sâmbătă seara, la finalul întâlnirii avute cu protestatarii, că a semnat o minută împreună cu reprezentanţii acestora şi a adăugat că sunt lucruri pe care le poate face şi pentru acestea s-a angajat. Social-democratul a mai precizat că lucrurile care au fost asumate pot fi duse la bun sfârşit.
„Am şi semnat o minută împreună cu reprezentanţii lor. Sunt lucruri pe care, urmare a acestor discuţii de aproximativ patru ore, le putem face şi pentru asta ne-am angajat. Alte chestiuni care nu ţin doar de Ministerul Transporturilor probabil că vor fi discutate şi ştiu, spre exemplu, cu RCA se merge la ASF. Lucrurile care ţin de Ministerul Finanţelor am înţeles că vor fi discutate mâine de domnul ministru”, a afirmat Sorin Grindeanu, potrivit News.ro.
El a menţionat că majoritatea protestatarilor doreşte să fie găsite soluţii pentru detensionarea situaţiei.
„La majoritatea covârşitoare am văzut dorinţa de a găsi soluţii, de a rezolva aceste puncte astfel încât lucrurile să se detensioneze. Ţin să fac această precizare pentru că nu vreau să fie interpretată altcumva. Lumea, cel puţin la Ministerul Transporturilor, şi din partea noastră, au fost mai mulţi colegi şi din partea protestarilor a căutat soluţii. Eu zic că pe ceea ce ne-am pus semnătura cu toţii putem să ducem la bun sfârşit”, a mai transmis ministrul Transporturilor.
Astfel, în urma întâlnirii din 13 ianuarie 2024, dintre reprezentanții MTI și cei ai transportatorilor și fermierilor s-au stabilit următoarele 6 puncte care, din perspectiva MTI, pot fi implementate, în termen de 30 de zile:
1. Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);
2. Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;
3. Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;
4. Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10%- raportat la tonajele legal premise);
5. Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;
6. Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizor și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor.
La discuții, din partea MTI și a Guvernului, au participat: