PESA este producătorul din Polonia care a câștigat licitația pentru cele 62 de rame electrice noi de parcurs scurt (Regio), acest anunț fiind făcut în decursul zilei de luni, 30 octombrie 2023 de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară. În cazul în care Alstom (Franța) nu va depune contestație, contractul cu o valoare cuprinsă între 3,2 și 4,2 miliarde de lei poate fi semnat. Licitația pentru cele 62 de trenuri electrice a fost publicată în decursul lunii mai, anul 2022, mai exact pe data de 16 mai, în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice). În luna ianuarie a anului 2023, Alstom și PESA au depus ofertele pentru fiecare dintre cele trei loturi, potrivit celor de la Economedia. PESA câștigase și licitația pentru 20 de trenuri electrice noi de lung parcurs (InterRegio 2), dar atât Alstom cât și PESA au depus contestație.
Citește mai multe despre: Mai multe trenuri vor schimba complet călătoriile în Europa. „Viitorul călătoriilor pe distanțe mici și medii aparține trenului”
Programul Transport 2021-2027 este cel care finanțează acest contract cu o valoare atât de semnificativă. Trenurile dispun de o garanție de 15 ani, care poate fi dublată până la 30 de ani.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a desemnat societatea societatea POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA (POLONIA) – PESA -, drept câștigător al licitației pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R) – LOTURILE 1, 2 și 3. După finalizarea evaluării propunerilor tehnice, financiare, precum și a documentelor de eligibilitate ale celor doi producători de material rulant care au depus oferte și primirea avizelor conform necondiționate de la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), Comisia de evaluare a oficializat câștigarea licitației pentru achiziția materialului rulant nou destinat transportului regional de scurt parcurs pentru LOTURILE 1, 2 și 3, prin desemnarea producătorului de material rulant PESA (POLONIA). Finanțarea proiectului va fi asigurată în cadrul Programului Transport (PT) 2021-2027, din fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cofinanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat.
În continuare, menționăm că perioada de mentenanță și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri.
Astfel, contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.
Reamintim că valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:
• Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;• Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;• Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA.Durata contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 221 – 222 luni, în funcție de lotul atribuit.”, declară comunicatul ARF, porivit Economedia.