Un val de reacții a apărut după ce Ligia Deca a anunțat care sunt modificările pe care dorește să le facă în legile educației. USR o acuză pe aceasta că ar adânci inegalitățile dintre elevi, dar cu toate acestea, Ministrul Educației susține că noile prevederi ar reuși să reducă falia, susține stiripesurse.ro.
Ministrul Educației a propus în urmă cu puțin timp introducerea examenelor de admitere pentru 60% din locurile disponibile în licee. USR nu este de acord cu propunerile Ligiei Deca, reprezentanții susținând că măsurile pe care aceasta dorește să le implementeze ar adânci inegalitatea dintre elevi. Cu toate acestea, Deca a răspuns reproșurilor publice și a menționat că noile reglementări vor reduce falia.
Ministrul Educației a menționat că fiecare elev, indiferent de mediul de proveniență, va beneficia de condițiile de care are nevoie pentru a susține atât Evaluarea Națională, cât și potențialul concurs de admitere. Deca susține că tocmai din acest motiv, programele „Masă sănătoasă” și „Școală după școală” au fost extinse. Reprezentantul nu a ezitat să spună că s-ar putea organiza sesiuni speciale de pregătire la anumite discipline.
Te-ar putea interesa și: Ligia Deca anunță o nouă schimbare majoră în sistemul de învățământ! „După adoptarea legilor educației, vom reface programele”
„În esență, cred că ceea ce trebuie să rezolvăm prin programele care asigură echitatea în sistem nu ar trebui să fie înlocuite de măsurile care ar trebui să ridice calitatea în sistem și potrivirea cu profilul. Ceea ce noi prin legi vom garanta este posibilitatea ca un copil, indiferent de mediul de proveniență, să fie suficient de bine pregătit pentru a face față atât Evaluării Naționale, cât și, potențial, unui concurs de admitere.
De aceea, de exemplu, extindem programele de masă caldă, care devine ”Masă sănătoasă”, care va fi disponibil pentru un milion de copii, începând din primul an de aplicare a legii și de asemenea, programul de ”Școală după școală”, unde se pot organiza, mai ales către clasele terminale, sesiuni de pregătire la disciplinele de examen pentru liceu, în așa fel încât fiecare copil să aibă șansa, fără pregătiri suplimentare, cu bani din privat, cu bani ai părinților, să poată să performeze atât la Evaluarea Națională, cât și la examenul de admitere”, afirmă Ministrul Educației.
Ligia Deca a adus în discuție că legile pe care le propune spre implementare sunt cele care ar rezolva marile probleme din învățământ. Mai exact, măsurile aduse în discuție de Ministrul Educației se concentrează pe faptul că materiile sunt inadecvate pentru timpurile actuale, fără să existe o corelație clară între piața de muncă și sistemul de învățământ. Conform informațiilor prezentate de Deca, inclusiv demotivarea profesorilor care predau după o disciplină veche ar putea fi soluționată prin intermediul modificărilor pe care dorește să le aducă în sistem.
„Din contră, legile educației abordează toate aceste chestiuni. Haideți să o luăm de la chestiunea legată de calitatea profesorilor. În primul rând, formarea inițială se modifică substanțial, în sensul în care fiecare profesor care intră într-o sală de clasă la început de carieră va avea cel puțin un an în care prin masteratul didactic va avea 80% din această perioadă în clasă, sub supravegherea unui mentor, cu o zonă teoretică pe care o va pune în practică, expus fiind la clase diferite din medii diferite.
Creștem de asemenea motivația acestor profesori la început de drum, prin faptul că în contextul acestui nou masterat didactic cu 80% practică ei vor avea o bursă egală cu salariul mediu pe economie. Mai mult decât atât, întreaga grilă de salarizare va pleca de la nivelul salariului mediu pe economie, salariile crescând evident în funcție de progresul în carieră, deci vorbim despre o motivare suplimentară substanțială din punct de vedere financiar. Aș adăuga aici și motivațiile suplimentare pentru profesorii care aleg să predea în zona rurală, acolo vorbim despre prime de instalare de cinci salarii minime chiar în momentul în care profesorul se instalează într-o nouă comunitate rurală.
Vorbim despre finanțare suplimentară pentru școlile din mediul rural sau din medii dezavantajate. Deci există o serie întreagă de reforme în lege, care atacă exact chestiunile sistemice pe care le-ați sesizat. Mai mult decât atât, în zona curiculară, într-adevăr, trebuie să rezolvăm și problema reformei curiculare și acolo avem în plan schimbarea planurilor cadru și a programelor din cadrul liceului, pentru a putea merge pe varianta unui Bacalaureat, așa cum este el propus în pachetul legislativ”, spune ministrul.
Citește și: În ce constă proba la matematică la Bacalaureatul din 2023. Ligia Deca anunță schimbări