Conform declarațiilor Ministrului Educației, experții OCDE, într-un raport recent, susțin ideea ca salarizarea profesorilor să fie legată de performanța lor în cadrul activității didactice. Cu toate acestea, Ministrul subliniază că implementarea unui astfel de model nu poate fi realizată printr-o simplă metodologie. Ligia Deca afirmă că acest proces nu este ușor și nu poate fi realizat rapid, deoarece obiectivul este să se asigure o salarizare echitabilă pentru toți profesorii, transmite News.ro.
Ligia Deca a subliniat că raportul experților OCDE, care a fost parte a unui contract de asistență tehnică, indică necesitatea legării salarizării de standardele de performanță în cariera didactică, inclusiv de progresul în carieră. Ea a menționat că în discuțiile privind noua lege a salarizării unitare se discută și reevaluarea gradației de merit și a treptelor de salarizare.
Ministrul a explicat că acum că există un raport tehnic vor putea continua discuțiile pe această temă. Ligia Deca a precizat că, în cadrul unui proiect european, a fost deja elaborat un profil al cadrului didactic, care trebuie să fie detaliat în funcție de nivelurile de carieră și tipurile de parcursuri în cariera didactică. Ea a exemplificat diferitele căi de dezvoltare în carieră, cum ar fi mentoratul pentru viitorii profesori sau managementul și direcția școlară, și a subliniat necesitatea detalierii standardelor de performanță pentru acestea și a legării lor de salarizare.
Te-ar putea interesa și: Cu cât se vor majora salariile profesorilor în 2024. Ligia Deca: „Așa cum am promis, am făcut tot posibilul pentru a repara inechitățile”
„Avem un raport el experţilor OCDE – el a făcut parte dintr-un contract de asistenţă tehnică – care ne semnalizează că într-adevăr salarizarea ar trebui legată de standarde de performanţă în cariera didactică, standarde care să fie asociate inclusiv cu progresul în carieră. În contextul discuţiilor despre noua lege a salarizării unitare avem discuţii şi pe regândirea gradaţiei de merit şi pe regândirea treptelor de salarizare, discuţiile nu s-au oprit niciodată.
Acum însă avem un raport tehnic, cel lansat împreună cu colegii de la Comisia Europeană şi de la OCDE şi urmează să adâncim discuţia tehnică, mai ales că noi avem, într-un proiect european, deja lucrat un profil al cadrului didactic, el trebuie detaliat pe niveluri de carieră şi pe tipologie de parcurs în cariera didactică. De exemplu, una sunt profesorii care se concentrează pe o carieră de mentorat pentru viitorii profesori, alta este atunci când mergi pe o carieră de management şi devii director de şcoală. Deci trebuie să detaliem toate aceste etape de dezvoltare din carieră care sunt standardele de performanţă pentru ele şi apoi să legăm acest lucru de salarizare”, a explicat Ligia Deca.
Ligia Deca mai spune că, potrivit experţilor OCDE, acest lucru nu se poate face „cu o metodologe simplistă”.
„Este nevoie de foarte multe date pentru că a măsura performanţa în zona didactică nu este deloc simplu şi vedem asta din exemplul altor ţări care au sisteme muticriteriale. Nu este simplu, nu se poate face peste noapte pentru că dorim ca salarizarea să fie una echitabilă”, adaugă Ligia Deca.