Recent, Ministerul Educației a eliminat din testarea transdisciplinară de la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VI-a limba modernă, păstrându-se doar testul de limba română. Prin ordinul 6.595/2024 a fost menționat faptul că la testul de competențe din aria limbă și comunicare structura este formată doar din test la limba română. Astfel, este pentru prima oară în istoria acestei testări când are loc o astfel de modificare, notează Edupedu.
Legea 198/2023 a învățământului preunibversitar prevede la art 99, alin 4 „(4) La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii, la limbă și comunicare, matematică și științe, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației. Aceste evaluări includ și itemi pentru evaluarea nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor. Proba de limbă și comunicare cuprinde, pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităților naționale, și limba maternă. Rezultatele acestor evaluări contribuie la monitorizarea calității învățării, cu rol reglator la nivel de sistem.”
Legea nouă nu a modificat Evaluarea Națională la clasa a VI-a, însă prin ordin de ministru, Ligia Deca a modificat această evaluare, adăugând „Limba română” în dreptul testului de „Limbă și comunicare”.
Daniel David, actualul ministru al Educației și Cercetării, a reacționat privind eliminarea Limbii moderne de la Evaluare și a declarat că nu știa, pentru că el lasă metodologiile aprobate pentru derularea activităților. Acesta a adăugat că părerea lui va fi formată în luna mai.
„Asa cum am anunțat la preluarea mandatului, lucrez la diagnosticul de evaluare a sistemului de educație și cercetare, iar în luna mai voi veni cu o serie de propuneri care privesc inclusiv modalitățile de derulare a testărilor naționale“, a declarat ministrul Educației, Daniel David, pentru sursa menționată anterior.
„Nu știam, pentru că eu las metodologiile aprobate pentru derularea activităților oricum au fost aprobate, nu schimb metodologia în timpul jocului“, a mai precizat oficialul.
Întrebat care este opinia sa cu privire la eliminarea testării la limba modernă, ministrul Educației a declarat că „Părerea mea va fi formată în luna mai, sunt mai multe modele, nu putem să ne pronunțăm punctual și apoi să mă răzgândesc. Atunci voi propune ceea ce reiese pe baza unor analize riguroase. Faptul ca nu ai examinare națională nu înseamnă că nu ai pregătire riguroasă. […] Trebuie regândite evaluarile, dar cum nu vă pot da un răspuns, pentru că sunt modele diferite. Problematizăm și vom veni cu acele propuneri în luna mai“, a spus Daniel David.
„Eu sunt pentru testări cât mai puține, pentru că nu cred că testarea trebuie să te facă să înveți la o anumită disciplină, dar nu pot să spun că mă bucur că s-a întâmplat la limba străină. Oare limba străină nu conta în clasa a II-a? De ce rămânem fixați pe clasa a VI-a? Să facem testări, dar nu testări peste testări, pentru că ajungem în logica în care copiii să învețe pentru testări, nu pentru obținerea unor competențe, și facem diferențe incorecte între discipline“, a mai declarat acesta.
Citește și: Ministrul Educației, Daniel David, îngrijorat de timpul pe care elevii îl petrec pe TikTok la școală