S-a efectuat un studiu care arată dificultatea financiară prin care românii trec. Astfel, 3 din 4 români s-au declarat a fi puțin pregătiți sau deloc asupra modulu de gestionare a situației financiare a lor. Aceasta are un impact asupra perspectivelor financiare de viitr, arată acest studiu despre gradul de afabetizare financiară în rândul adulților din mediul urban din România, acest studu fiind realizat de către compania de cercetare și consultanță BrandBerry, alături de Asociația Brașov 2050 și cu susținerea Prift Point și Banca Comercială Română (BCR).
Aceste analize care au fost efectuate au arătat la testele de educație financiară că a fost indicat și un nivel scăzut de cunoaștere nu doar a conceptelor și termenilor financiar-bancari și economici, ci și o slabă capacitate de a realiza calcule matematice simple. Astfel, aproximativ 77% ditre participanții tetsului nu au depășit pragul de 50% răspunsuri corecte, în timp ce doar 3,5% dintre aceștia au avut o rată de răspunsuri corecte mai mare de 75%.
Citește mai multe despre: STUDIU: 3 din 10 europeni au o situație financiară precară. 46% au renunţat să îşi mai încălzească locuinţele
Studiul a evidențiat ca 40% dintre oameni nu sunt rezilienți financiar ți nu ar putea fi capabili de a-și asigura același nivel de trai ca în prezent nici măcar pentru o lună dacă ar rămâne fără o sursă de venit. Astfel, doar 1 din 5 români ar putea să asigure acest nivel de trai. În viața cotidiană, 50% dintre români declară că întâmpină dificultăți financiare, iar î ceea ce privește incluziunea financiară, cei mai mulți dintre cei care au participat la acets studiu au declarat că folosesc și că dețin un cont bancar (80,7%), card bancar de debit (70%) și că fac online banking (70%).
Studiul dezvăluie și diferențele dintre grupurile de gen în privința banilor. Din raport reiese că femeile tind să se concentreze pe aspectele practice ale gestionării banilor, în timp ce bărbații asociază banii într-o măsură mai mare cu libertatea și bunăstarea. Aceste diferențe evidențiază necesitatea unei abordări mai nuanțate în politicile publice și în programele de educație financiară, care să țină cont de nevoi și să promoveze o relație sănătoasă și echilibrată cu banii pentru toți.
Există și diferențe dintre grupurile de gen în privința banilor, care au fost evidențiate de acest studiu. În urma rezultatelor, femeile tind să se focuseze pe aspectele practice ale gestionării banilor, iar bărbații asociază banii într-o măsură mai mare cu libertatea și bunăstarea.
„Acest studiu, deși la prima vedere este doar despre educație financiară, este despre oameni și nevoile lor, pentru că banii sunt doar un instrument pe care-l utilizăm pentru a avea o viață mai frumoasă. Educația financiară este un rezultat al educației generale de bună calitate, al dezvoltării gândirii critice, combinate cu existența unor servicii financiar-bancare ușor accesibile, de unde deducem că efortul este unul combinat, atât din partea statului, cât și al mediului privat. Concluzia nefericită a studiului este că se impune o schimbare radicală de abordare a modului în care construim cetățenii dacă ne dorim să avem și mâine o societate funcțională, care să acceseze orice fel de servicii, inclusiv financiare.
Vestea bună este din punctul în care ne aflăm avem mult de crescut. O altă veste bună este că sectorul bancar poate și are tot interesul, inclusiv comercial, să joace un rol activ în scăderea inegalităților de gen și creșterea incluziunii, iar acest rol va aduce beneficii concrete tuturor, cetățeni și bănci deopotrivă. Privind din această ultimă perspectivă, inițiativa BCR de a fi activă cu programe de CSR specifice educației financiare și creșterii incluziunii este mai mult decât lăudabilă și demnă de urmat.”, a comunicat Romulus Oprică, sociolog și managing partner BrandBerry, potrivit Economedia.
Citește mai multe despre: Cum își gestionează românii bani și câtă credibilitate acordă educației financiare