Autostrada Sibiu – Pitești este unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură ale României din ultimii ani, cu toate acestea, se confruntă cu o serie de probleme care împiedică finalizarea acesteia în termenele anunțate. După cum critică Asociația Pro Infrastructură într-o postare pe Facebook, aceste dificultăți apar la tronsonul secund al autostrăzii, cel dintre Boița și Cornetu, și care înainte de provocările din teren se confruntă cu dificultăți birocratice.
„Începem și cu sapa sau stăm doar cu Mapa? Așteptată cu sufletul la gură de o țară întreagă, Secțiunea 2 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești ar trebui să vadă startul în teren în acest an, dar la noi nu e niciodată simplu”, transmite asociația.
Din cauza problemelor legate de documentația necesară, asociația este de părere că lucrările la Autostrada Sibiu- Pitești vor avea de suferit și că finalizarea lor în termenul de 50 de luni impus prin contract ar fi un „miracol”. În plus, aceste probleme se vor răsfrânge asupra întregului proiect, existând riscul ca autostrada București-Sibiu să nu fie gata nici până în 2030.
După cum explică reprezentanții acesteia, turcii de la Mapa-Cengiz au avut 15 luni pentru a depune documentele necesare autorizației de construcție doar că, la finalul lunii decembrie 2023 acest lucru nu s-a întâmplat. Conform calendarului stabilit, până în acest moment, constructorul ar fi trebuit să depună actele necesare, să termine proiectarea pentru ca „să poată fi demarate lucrările de execuție” pentru acest lot al Autostrăzii Sibiu- Pitești.
Te-ar putea interesa și: Sorin Grindeanu, anunţul momentului: câți kilometri de autostradă vom avea în 2024
În lipsa documentelor necesare, lucrările nu pot începe, iar asociația critică problemele birocratice care împiedică acest lucru. Astfel, nu pot fi realizate forajele geotehnice în zonele împădurite, adică pe aproximativ o treime din traseu. Totuși, acestea au fost realizate în zonele în care copacii nu au reprezentat o problemă fizică sau legală.
„În țara în care pădurile se fură… ca-n codru, este teribil de greu să le tai legal. Forajele geotehnice au fost efectuate peste tot pe unde nu erau copaci. Nu a fost rezolvat accesul pe zonele forestiere, adică pe aproximativ o treime din traseul autostrăzii, la 18 luni de la ordinul de începere.
Dar să nu găsim scuze, ci soluții. Sunt măcar două-trei portaluri din totalul de 14 și cu siguranță vreo 2-3-10 poduri din cele 50 de pe lot unde nu avem copaci și/sau alte blocaje birocratice majore”, se arată în postarea asociației.
Asociația critică modul în care se desfășoară depunerea documentației necesare și susține faptul că antreprenorul ar trebuie să depună măcar documentația parțială pentru a putea începe lucrările în zonele care nu ridică probleme legale și, între timp, să facă pașii necesari rezolvării tuturor problemelor birocratice care există în prezent.
„Solicităm asocierii Mapa-Cengiz și oficialilor din CNAIR și MT în frunte cu Pistol și Grindeanu să identifice de urgență sectoarele unde proiectarea se poate livra și aproba în vederea autorizării parțiale și demarării lucrărilor în teren în 2024”, transmite asociația.
Citește și: Vești bune pentru Autostrada Sibiu – Pitești: au fost aprobate exproprierile pentru ecoductul de la Lazaret