Comisia Europeană a declarat că planul de restructurare propus de Blue Air nu este suficient pentru a asigura viabilitatea pe termen lung a companiei, încălcând normele UE privind ajutoarele de stat. Astfel, România trebuie să recupereze suma de aproximativ 33,84 milioane de euro (163,8 milioane lei) de la operatorul aerian, considerată ilegală conform regulilor UE. Acest ajutor de stat a fost acordat anterior pentru sprijinirea companiei aeriene, însă acum trebuie recuperat conform deciziei Comisiei Europene, transmite Profit.ro.
În martie, compania aeriană, deja în portofoliul statului cu 75% din acțiuni, a solicitat intrarea în insolvență. În aprilie 2023, Comisia Europeană a demarat o investigație amănunțită pentru a examina conformitatea unui plan de restructurare propus pentru Blue Air și a măsurilor de ajutor asociate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Această evaluare a inclus verificarea conformității cu Orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate.
Începând cu 2019, Blue Air a întâmpinat dificultăți financiare. În august 2020, Comisia Europeană a autorizat două măsuri de sprijin pentru companie: o garanție publică de aproximativ 28 de milioane de euro (echivalentul a aproximativ 137 de milioane de lei) pentru a compensa pagubele directe cauzate de pandemia de coronavirus și o altă garanție publică de aproximativ 33,84 milioane de euro (echivalentul a 163,8 milioane de lei) pentru un împrumut de salvare, destinat să acopere în parte nevoile de lichidități ale Blue Air pe parcursul următoarelor șase luni.
Te-ar putea interesa și: Este oficial! Compania aeriană Blue Air ar putea fi cumpărată de un operator aerian din Europa. „Am avut într-adevăr discuții”
România a convenit că în situația în care garanția publică asociată împrumutului pentru salvare nu se va încheia după expirarea celor șase luni de la prima plată a ajutorului, efectuată în octombrie 2020, va comunica Comisiei Europene fie un plan de lichidare, fie un plan detaliat de restructurare a companiei. În aprilie 2021, România a prezentat un plan de restructurare care ulterior a fost actualizat de mai multe ori. În noiembrie 2022, guvernul român a rambursat împrumutul și a achiziționat o participație de 75% în cadrul Blue Air, după ce compania aeriană și-a suspendat activitatea în septembrie 2022.
„Sprijinul din fonduri publice acordat întreprinderilor în dificultate trebuie să fie susținut de planuri viabile pentru a se asigura reușita restructurării fără denaturarea nejustificată a concurenței. În urma unei investigații aprofundate, am confirmat că planul de restructurare și măsurile implementate pentru Blue Air nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. România trebuie acum să recupereze ajutorul, pentru a se restabili concurența pe piața internă a serviciilor de transport aerian”, a afirmat Margrethe Vestager, vicepreședintele executiv responsabil cu politica în domeniul concurenței.
Citește și: Dan Air ar putea avea soarta Blue Air. Pierderi de 2.6 milioane de euro