Inflația în creștere din ultimii ani a pus presiune nu doar pe bugetele românilor, ci și pe magazinele din România. După cum arată o analiză a Ziarului Financiar, acest fenomen a fus la o schimbare profundă pe piața de retail locală. Mai exact, se poate observa o creștere semnificativă a numărului de comercianți care adoptă formatele de discount și hard-discount, nu doar în sectorul alimentar, ci și în industria modei și cea electro-IT.
Aceste măsuri luate de magazinele din România au loc într-un context în care prudența este în fruntea listei de preocupări pentru românii afectați de inflația record din ultimii ani. Țara noastră rămâne în fruntea clasamentului european cu cea mai mare inflație, atingând 6,6%, de două ori mai mult decât media europeană.
„În ultimii doi-trei ani, am observat o schimbare în orientarea clienților către necesități și eficiență, în detrimentul confortului. Asta înseamnă că achizițiile se bazează în primul rând pe preț. Cu toate acestea, mulți clienți încearcă să găsească un echilibru între preț și calitate, fiind în căutare de oferte și promoții. Într-o eră în care sindromul FOMO – teama de a rata ceva – este prezent în toate aspectele vieții, experiența de cumpărături nu face excepție”, explică Dragoș Sîrbu, CEO și acționar minoritar al Flanco, strategia adoptată de magazinele din România.
Reducerile nu reprezintă o soluție la care apelează magazinele din România care domină piața electronicelor și electrocasnicelor. Recent, Auchan a lansat marca „Atac hiperdiscount” în sectorul alimentar, în timp ce Flanco s-a repozitionat ca smart discounter în industria electro-IT. În sfera modei, numeroasele branduri noi intrate pe piață în ultimii ani sunt concentrate în segmentul outlet sau discount.
„Discounterii, inclusiv Lidl, au avut performanțe remarcabile în 2023, atingând o cotă de piață de 27% în total. Acest lucru indică o orientare clară a consumatorilor către opțiuni mai economice”, au declarat oficialii acestui lanț de supermarketuri.
Tendința de a opta pentru prețuri accesibile se extinde și în industria modei. În ultimii doi ani, peste 15 noi branduri de modă și-au deschis magazinele din România, indicând interesul continuu al consumatorilor locali pentru aspectul lor și pentru modul în care se îmbracă. Cu toate acestea, o parte semnificativă dintre acestea se concentrează pe oferte mai economice, printre care se numără și nume precum Lefties, Primark și HalfPrice.