Magazinele online ar putea fi obligate să facă asta. În România sunt acum în jur de 100 de magazine online care înregistrează peste 1.000 de comenzi pe zi.
„Carne de porc despre care nu ştim dacă este românească sau din import. Fructe şi legume cu ţara de provenienţă necunoscută. Pe unt nu vedem câtă grăsime are, iar băuturile răcoritoare sunt o necunoscută – nu ştim cât zahăr conţin.
Aşa că, de multe ori, facem cumpărături pe baza unei fotografii care nu oferă informaţiile importante şi descoperim, apoi, că am dat banii pe ceva care nu ne place„, spune Mădălina Chiţac, reporter Observator.
Asta vrea şi Autoritatea Pentru Protecţia Consumatorilor. Regulile din magazinele fizice să se aplice şi la cele online, adică site-urile şi aplicaţiile să ne arate întreg ambalajul ca să ştim ce conţin alimentele.
Piaţa de ecommerce a ajuns la aproape şase miliarde de lei în 2022, iar patru din 10 români fac cumpărături online. Estimările arată că numărul lor va creşte.
„Atât timp cât mergem într-un magazin, avem şansa să putem citi corespunzător eticheta produsului, dar iată că în mediul online acest lucru pare facultativ. Nu cred că putem lăsa o astfel de discriminare să continue. Este nevoie să asigurăm informarea corectă şi completă a consumatorilor„, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
Horia Constantinescu, președintele ANPC, susține că entitățile neautorizate ce sunt implicate în activități de comerț online, vor începe să dispară. Practic, numărul magazinelor online se va reduce la jumătate după ce va intra în vigoare propunerea de ordin privind obligarea proprietarilor acestora de a face publice documentele în baza cărora funcționează.
„Credeţi-mă că peste jumătate, în opinia noastră, din cei care astăzi activează în zona curieratului cu alimente vor dispărea, pentru că de fapt nu sunt locaţii autorizate. Pe noi, ca autoritate, ne interesează siguranţa consumatorilor”, a precizat preşedintele Horia Constantinescu, în cadrul unui eveniment public.
Multe dintre „afacerile de apartament” reprezintă adevărate „bombe cu ceas”, prin intermediul cărora clienții sunt păgubiți, dar și statul, susține Constantinescu.
„Dacă un local de alimentaţie publică e obligat prin actele normative să afişeze datele legate de desfăşurarea şi autorizarea desfăşurării activităţii, nu acelaşi lucru se întâmplă, din păcate, azi în mediul online, încurajând economia gri în cel mai fericit caz, dacă nu cea neagră, şi anume afacerile de apartament, neautorizate, neverificate şi cu o încălcare flagrantă a tuturor actelor normative în vigoare, plecând de la fiscalitate până la siguranţa consumatorilor”, a precizat preşedintele ANPC.