În demersul de a proteja interesele producătorilor locali și ale fermierilor din lanțul de aprovizionare agro-alimentar, dar și ale consumatorilor, Guvernul a aprobat un regulament prin care magazinele vor fi obligate să afișeze la raft cel puțin o marcă a unui producător concurent, pe lâângă produsele marcă proprie, în condiții similare de comercializare.
„Regulamentul privind practicile comerciale neloiale din lanțul de aprovizionare, aprobat recent de Guvern, are ca principal scop să ofere protecție producătorilor și să asigure o relație corectă cu marii comercianți. Contractele dintre comercianți și furnizori încheiate înainte de data intrării în vigoare a legii au fost deja aliniate la noile prevederi, astfel că încurajăm fermierii, antreprenorii și retailerii să ne sesizeze atunci când constată nereguli”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Citește și: Lidl dă vestea șoc! Ce fel de ouă se vând în magazinele marelui retailer?
Regulamentul clarifică termenii și expresiile utilizate pentru identificarea practicilor comerciale neloiale și reglementează procedura de soluționare a sesizărilor, etapele pentru efectuarea investigațiilor, identificarea abaterilor, dar și modalitățile de constatare și, după caz, sancționării acestor practici.
Clarificările aduc în discuție și interzicerea rabaturilor (reduceri pentru defectele de calitate) și remizele (reduceri pentru vânzările superioare volumului convenit sau dacă cumpărătorul are un statut preferențial) și risturnele (reduceri de preț calculate asupra tranzacțiilor realizate cu același terț, pe o perioadă determinată) vor fi permise doar dacă valoarea lor nu reușește 20% din cea a produselor agroalimentare facturate între cumpărător și furnizor.
Pe lângă asta, va fi introdus și un plafon maxim pentru serviciile prestate de cumpărător, care nu poate depăși 5% din valoarea încasată de furnizor. Așa-numitele „taxe de raft” nu vor mai putea fi mai mari decât valoarea menționată.
Magazinele nu vor mai avea dreptul de a anula comenzile de produse agricole sau alimentare dacă au trecut mai puțin de 30 de zile și vor fi obligate să afișeze la raft, pe lângă produsul marcă proprie, cel puțin o marcă a unui producător concurent, în condiții de comercializare similare.
Plățile pentru publicitatea și marketingul produselor sunt permise, dar și pentru suportarea oricăror reduceru cu titlu promoțional, dacă sunt negociate anterior.
Încălcarea regulamentului duce la amenzi cuprinse între 250.00 și 600.00 de lei. Pentru repetarea unei practici comericale neloiale într-un interval de doi ani, amenda este de 1% din cifra de afaceri. În cazul în care compania recunoaște fapta, amenda poate fi redusă cu un procent între 1% și 25%.
„Vom monitoriza cu atenție impactul aplicării legii și regulamentului și, dacă este cazul, vom propune Guvernului și Parlamentului ajustări ale legislației, după ce ne vom consulta cu partenerii sociali și Comisia Europeană”, a declarat președintele Consiliului Concurenței.