În România, un număr tot mai mare de angajați lucrează de acasă în ultimii ani, integral sau parțial. Conform legislației intrate în vigoare, firmele pot acorda lunar până la 400 de lei netaxabili, sumă menită să acopere cheltuielile generate telesalariaților, informează playtech.ro.
Firmele pot acorda până la 400 de lei pentru a acoperi cheltuielile telesalariaților. Suma poate fi folosită de angajați pentru a plăti factura la energie electrică, abonamentul la internet sau cheltuielile de mobilier. Trebuie menționat că legea nu face diferența între persoanele care lucrează în acest regim pe baza unui contract de muncă full-time sau part-time, cu normă întreagă sau nu.
Citește și: Un nou job cucerește 7 județe din România. Salariu substanțial, bonuri de masă și program flexibil
Codul Fiscal în vigoare în România arată că veniturile neimpozabile sunt cele „acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea (…) și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou”.
Angajații care primesc suma respectivă nu trebuie să plătească contribuții sociale obligatorii, precum pensie și sănătate. Totodată, banii respectivi pot fi incluși pe lista cheltuielilor deductibile, iar o parte semnificativă din sumă nici măcar nu implică documente justificative.
Cu toate acestea, suma de 400 de lei nu este bătută în cuie. Acela este pragul maxim, iar valoarea se poate micșora în funcție de numărul de zile pe lună lucrate de acasă de un angajat. Suma respectivă poate fi suplimentată, însă ce depășește 400 de lei nu mai este neimpozabil pentru angajator.
„Ca să nu se mai complice și să evite diferențieri care i-ar putea fi imputate apoi ca discriminatorii de către proprii lucrători, angajatorul X decide să le acorde tuturor telesalariaților, inclusiv celor cu normă de șase și de patru ore, plafonul maxim de cheltuieli, adică 400 de lei”, conform avocatnet.ro.
În sine, plafonul este stabilit „corespunzator numărului de zile din lună în care persoana fizică desfasoară activitate în regim de telemuncă”. Încă din 2021 s-a pus problema că trebuie acordată o atenție deosebită cazurilor în care angajații lucrează în regim hibrid (și de acasă, și de la sediul angajatorului sau dintr-un alt punct de lucru).
Fiscaliștii explicau că abordarea prudentă constă în a urmări cu strictețe principiul pro rata și în a urmări diminuarea sau creșterea plafonului corespunzător perioadei în care se lucrează în telemuncă. De exemplu, dacă angajatul muncește 50% – 50%, să se diminueze plafonul neimpozabil de două ori.