Mai bine de jumătate din companiile din România au făcut deja creșteri salariale bazate pe inflație sau se gândesc să o facă. Piața muncii se află la un punct de cotitură la nivel global, după doi ani și jumătate de adaptare și evoluție continuă.
Organizațiile la nivel global au venit cu noi strategii de afaceri și de atragere a talentelor, lucru care a avut un impact deosebit asupra direcției programelor de recompensă pentru angajați. Angajatorii au fost nevoiți să se adapteze la efectele provocate de evenimentele importante din ultimii ani, care au avut un impact direct asupra tuturor economiilor.
Compania de consultanță în resurse umane Korn Ferry a realizat un sondaj în care a analizat evoluția pieței muncii în 2022 și perspectivele pentru anul 2023. Acesta arată că evoluția ratei inflației este în continuare o provocare pentru companii, modul de gestionare al acestei situații fiind diferit de la o organizație la alta.
În România, 55% dintre organizații au făcut deja o creșteri salariale pe baza inflației sau se gândesc să o facă, 42 nu oferă o creștere din cauza inflației, iar 3% nu oferă niciun fel de creștere.
„De când am început aceste sondaje, aceste interacţiuni cu piaţa legate de subiectul inflaţiei, ceea ce puteam să vedem ca tendinţă clară era o decizie de aştepta, de a amâna luarea unei decizii legate de inflaţie. Cu toate acestea, erau încă multe organizaţii care începuseră să-şi pună problema ca în următoarele luni să ia o decizie”, a spus Liviu Grigorescu, associate client partner, head of total rewards practice Central Eastern Europe, Korn Ferry, în cadrul unui webinar organizat de companie pentru prezentarea rezultatelor sondajului.
Aproximativ 32% dintre companiile din România care au răspuns la sondaj au spus că au o parte separată de buget salarial din cauza creșterii inflației.
„Din discuţiile pe care le-am avut, foarte puţine organizaţii au avut abordarea de a compensa integral inflaţia, iar dacă nu poţi să compensezi integral scăderea puterii de cumpărare, atunci trebuie să decizi în ce să investeşti: creştem salariile, investim în beneficii, investim în wellbeingul angajaţilor, investind parţial în diverse elemente, creştem bonusurile de performanţă, ne orientăm asupra experienţei pe care o au angajaţii la locul de muncă. Sunt foarte multe acţiuni pe care o organizaţie le poate lua astfel încât să abordeze această problematică a creşterii inflaţiei”, mai spune Liviu Grigorescu.
Mai mult de 27% dintre organizații oferă o anumită formă de beneficii suplimentare angajaților pentru a compensa creșterea inflației. Dintre acestea, 36% au ales să ofere o ajustare unică a costului vieții ca principală formă de asistență a angajaților, iar 13% au decis să accelereze plățile anuale de stimulente, față de 7% la nivel global.
„Angajatorii sunt între ciocan şi nicovală pentru că pe de o parte vorbim despre o presiune asupra costurilor şi despre o abilitate de a transmite aceste costuri suplimentare în lanţul de valoare, iar pe de altă parte vorbim despre o piaţă a forţei de muncă extrem de competitivă, în care căutările salariale şi aşteptările angajaţilor de la angajator sunt în continuă creştere. Astfel, suntem prinşi la mijloc”, a adăugat Liviu Grigorescu, potrivit mediafax.ro.