Tarifele pentru produsele alimentare au crescut deja cu aproape 50%, în medie, în anul curent, față de 2022, dar tăvălugul scumpirilor va continua, avertizează managerii din retail, potrivit Agerpres.ro.
Estimările se bazează pe soldul conjuctural, ce indică percepţia managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen. Astfel, soldul conjunctural este calculat ca diferența dintre procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului şi procentajul celor care au ales varianta negativă.
Pentru următoarele trei luni de zile, managerii se așteaptă la o creștere a activităţii economice (sold conjunctural +18%), a numărului de salariaţi (sold conjunctural +16%), dar și o creștere „accentuată” a preţurilor de vânzare cu amănuntul (sold conjunctural +50%), informează sursa citată.
În construcții, pentru următoarele trei luni e anticipată o scădere a volumului producţiei (sold conjunctural -17%) şi a numărului de salariaţi (sold conjunctural -8%), dar o creștere a prețurilor (sold conjunctural +38%).
În zona de servicii se estimează o creștere moderată (sold conjunctural +7%) şi se estimează relativă stabilitate a numărului de salariaţi (sold conjunctural +1%). Preţurile de vânzare sau de facturare ale prestaţiilor vor creşte (sold conjunctural +25%).
Rămâne de văzut cât de mult vor mai putea suporta românii scumpirile explozive, în condițiile în care inflația oficială comunicată de INS este de aproape 16%, iar scumpirile pentru alimentele de bază sunt triple.
„Inflația percepută de pensionari e 35-40%. Alimentele s-au scumpit enorm, cu aproximativ 30%, medicamentele cu 60-80% (…)”, a avertizat Adrian Negrescu, pentru RomâniaTV.net.
Cunoscutul economist confirmă tendința inflaționistă, anticipată deja de managerii din retail.
„Să nu uităm că în medie, salariul lunar al românilor este de 2.500 de lei net. Dacă are un credit pentru locuință, în condițiile actuale, ajunge la 2.000 de lei, se mai adaugă 600-700 de lei la utilități, plus alte cheltuieli de bază și bugetul este deja depășit.
Pentru mulți români deja este imposibil să cumpere ce au nevoie. Vizita la hypermarket e ca la muzeu pentru aceștia. Pur și simplu nu-și permit să achiziționeze ceea ce și-ar dori. Este o sărăcie fără precedent în România ultimilor 20 de ani, care accentuează și mai puternic frustrările românilor față de această clasă politică ce vine cu tot felul de pseudo-măsuri economice”, a declarat consultantul economic.