România se află pe primul loc în Europa la creșterea vânzărilor de mașini electrice, în primul semestru din 2022. În ciuda prețului crescut la energie, consumul unei mașini electrice rămâne mai mic decât cel al unei mașini clasice, spun specialiștii posesori de automobile electrice. Iată ce trebuie să știi dacă vrei să îți cumperi o mașină electrică.
Costin Giurgea, producătorul emisiunii Superspeed de la Pro TV, testează mai multe feluri de mașini: ieftine, scumpe, pe benzină sau electrice. El a calculat, pentru Europa Liberă, care este consumul pe care îl au mașinile electrice și cele clasice, având în vedere prețurile de pe piață.
„Mașinile electrice consuma undeva între 18-19 și 29-30 kwh, în funcție de model, stilul de condus, temperatura exterioară, dacă e vară sau iarnă. Mie îmi place să iau o medie de 25 kwh”, spune Costin Giurgea.
În urma calculului, reiese că mșinile electrice sunt mai rentabile decât cele cu combustie internă. Realizatorul TV spune că pot fi persoane care îl vor contrazice deoarece fiecare șofer conduce diferit, iar acest lucru afectează considerabil consumul.
Costul unui plin pentru mașina electrică variază în funcție de locul de încărcare. Cel mai mic preț de pe piață este la Hidroelectrica, de aproximativ 0,7 lei kw/h, iar cel mai scump este la stațiile de încărcare, unde prețul este de 2,49 de lei pentru încărcarea rapidă.
Citește și: O categorie de români își va lua adio de la permisul de conducere! Află dacă mai poate fi recuperat
Un drum de 100 de kilometri parcurși cu o mașină electrică poate costa între 17,5 și 60 de lei, 100 de kilometri cu o mașină pe motorină costă aproximativ 80 de lei, iar la benzină consumi 70 de lei.
„Long story short: mașina electrică merită dacă o încarci acasă. Pentru cât timp? Asta e întrebarea la care pot răspunde alții, depinde cât va crește prețul la energie”, a mai spus Costin Giurgea.
Membrii Clubului Oficial Tesla România au făcut o comparație a costurilor cu o mașină electrică și una clasică și au arătat că diferența este, de fapt, mult mai mare.
Ciprian Cherciu are două mașini electrice al căror consum îl testează periodic. Pe un traseu între București și Cheile Grădiștei a scos un consum de 14 kwh. În punctele cele mai solicitante ale traseului mașina a consumat 17 kwh, ceea ce înseamnă un consum de 35 de lei la 100 de kilometri la cel mai mare tarif actual. Costul poate varia în funcție de cât de performantă este mașina.
Ciprian nu plătește nimic pentru un drum cu mașina pentru că, în urmă cu câțiva ani, după ce a cumpărat prima mașină electrică, a investit în panouri voltaice care acum îi acoperă tot acoperișul. Astfel, nu mai cheltuie bani pentru combustibil sau încălzire.
Panouriule asigură energie pentru încălzirea prin sistem electric, consumul anual a două mașini și mai rămâne cu un excedent de 5000 de mwh.
Investiția a costat 15.000 de euro. „Probabil că acum ar ajunge la 20.000 de euro, sistemul fotovoltaic asigură tot consumul casei, încălzirea, încărcarea pentru două mașini și un excedent de 5000 kWh/an”.
Mașinile electrice sunt rentabile și atunci când vine vorba de consumabile, nu numai de alimentare.
„Pentru mașinile electrice, consumabile sunt mai ieftine ca celelalte. Pentru un Volkswagen electric, revizia de la 25.000 de kilometri a fost 435 de lei, cu tot cu filtrul de polen. La o mașină pe benzină sau motorină, revizia la același număr de kilometri este undeva la 1200 de lei”, a explicat Andrei, șef de service auto cu o experiență de peste 15 ani.
Chiar dacă prețul autovehiculelor electrice a scăzut constant în ultimii ani, rămâne încă un impediment major în achiziția acestora. Este cu 10-20% mai mare decât mașinile cu combustie internă.