Da, este adevărat. Începând de anul viitor, mașinile nu vor mai arăta la fel; în interior cel puțin.
Programul prin care se evaluează siguranța autoturismelor noi în Europa (Euro NCAP) a demonstrat că ecranele multiple din interiorul autoturismului reprezintă un pericol pentru siguranța șoferului și a pasagerilor. Din acest motiv, ecranele vor fi eliminate din mașini!
Euro NCAP dă publicității rapoarte de siguranță pentru mașinile noi și acordă evaluări privind performanța vehiculelor într-o varietate de teste de coliziune. Testarea nu este facultativă, modelele de vehicule fiind fie alese independent de către Euro NCAP, fie sunt sponsorizate de producători.
Regulile stabilite de această organizație nu sunt însă obligatorii, din punct de vedere legal, pentru producători.
Euro NCAP intenționează să introducă criterii care să favorizeze puternic modelele echipate cu butoane și comenzi fizice pentru funcțiile esențiale de siguranță, în detrimentul ecranelor care pot distrage atenția.
Citește și Vești bune pentru aproximativ 800.000 de pensionari. Noua lege le aduce bani în plus
Conform noilor criterii, Euro NCAP va scădea punctajul pentru anumite funcții ale autovehiculelor care nu sunt accesibile ușor prin comenzi fizice. Printre respectivele funcții se numără semnalizatoarele, luminile de avarie, ștergătoarele de parbriz, activarea sistemului de apel de urgență și chiar claxonul, notează retetesivedete.
În majoritatea mașinilor moderne, funcțiile menționate sunt controlate prin butoane și manete, însă unii producători, pentru a micșora costurile de producție, au început să mute comenzi pe ecranele tactile.
Ștergătoarele la modelele Tesla Model 3 și Model Y pot fi pornite printr-un buton de pe volan, în timp ce viteza lor se reglează prin ecranul tactil, remarcă sursa citată.
Această opțiune a producătorului a provocat un proces între un șofer de Model 3 și autoritățile germane, după ce șoferul a avut un accident încercând să regleze viteza ștergătoarelor. Respectivul șofer fusese sancționat la fel ca cei care folosesc telefonul mobil în timp ce șofează.
”Folosirea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivelul întregii industrii, aproape toți producătorii mutând comenzile esențiale pe ecranele centrale, ceea ce obligă șoferii să își ia privirea de la drum și crește riscul de accidente cauzate de distragere. Noile teste Euro NCAP din 2026 vor încuraja producătorii să folosească comenzi fizice separate pentru funcțiile de bază, într-un mod intuitiv, reducând timpul în care ochii sunt luați de la drum și promovând astfel un condus mai sigur”, spune directorul de dezvoltare strategică al Euro NCAP, Matthew Avery.
Citește și Horoscop marți, 25 martie 2025. Zodiile care au parte de succes pe plan profesional