Românii merg tot mai des la restaurant şi chiar au dobândit obiceiuri care pot fi trecute într-un meniu al statisticilor. Industria de servicii alimentare din România a crescut cu 16% în 2023, atingând o valoare totală de 6,31 de miliarde de euro. Potrivit studiului Hospitality Culture Research, realizat în parteneriat cu Tazz, comanda medie în HoReCa atinge o valoare de 56,8 lei, conform Mediafax.
Frecvența de achiziție în HoReCa se păstrează, la fel ca anul trecut, la 3,3 ocazii pe lună, principalele comenzi fiind reprezentate de supa de pui la felul 1 (31%), carne cu garnitură la felul principal (41%) și papanași la desert (42%).
Te-ar putea interesa și: Restaurantul care își „pedepsește” clienții care nu mănâncă tot din farfurie. Taxa suplimentară pe care aceștia trebuie să o plătească
„În 2023 am putut observa o ușoară creștere a industriei serviciilor alimentare. Însă, românii nu au început să iasă mai des la restaurant și nu comandă de mai multe ori mâncare de la raioanele gastro ale supermarketurilor sau de la fast-food, astfel încât creșterea pieței se datorează, în primul rând, inflației. Atunci când vine vorba de alegerea unui nou restaurant, principalul mediu de informare este reprezentat de prieteni și de recomandările acestora. Remarcăm, așadar, importanța majoră a experienței pe care românii o au în locațiile HoReCa, nu doar în ceea ce privește fidelizarea acestora, dar și din privința atragerii de noi clienți”, afirmă Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.
Studiul Hospitality Culture Research, aflat la a şaptea ediţie, extrage date relevante prin metode cantitative, fiind analizată industria de servicii alimentare, obiceiurile de consum ale românilor şi trendurile din piaţa de sitting, delivery dar şi retail (raioane gastro).
În ceea ce privește serviciile de livrare, 8 din 10 respondenți au declarat că le folosesc pentru a-și comanda mâncare gătită, cu o frecvența medie de utilizare de 4,4 ori pe lună. De altfel, piața de Food Delivery are o cotă de piață de 25%, a doua cea mai mare după consumul în restaurante (26%).
„Piața de Food Delivery este deja una solidă și vine în completarea consumului din restaurante și din alte surse de achiziție pentru mâncarea gătită. Vedem tot mai des că românii descoperă restaurante și preparate noi prin intermediul aplicațiilor de livrare, pe care apoi le testează și offline, iar procesul este valabil și în sens invers. Mai mult, observăm că atât piața de restaurante, cât și cea de Food Delivery au crescut în provincie, semn că puterea economică a românilor și apetitul pentru gastronomie au crescut în ultimii ani”, a declarat Alin Şerban, CEO Tazz.
Românii cheltuie între 100 și 200 de lei, când merg la restaurant, potrivit unui sondaj comandat de Grupul City Grill. Restaurantele din Grupul City Grill, Caru’ cu Bere, Hanu’ lui Manuc, Pescăruș, Hanu’ Berarilor, City Grill și Buongiorno Italian sunt destinații de referință pentru publicul bucureștean, dar și național și internațional, cu un număr de aproximativ 20.000 de clienți zilnic.
Pentru acest an, Grupul City Grill estimează afaceri de 60 milioane euro și a bugetat investiții de peste 20 milioane de euro în restaurantele din portofoliu, dar și în dezvoltare, pe segmentul de restaurante și hoteluri. Un proiect deosebit de important este și renovarea locațiilor din Aeroportul Otopeni, care va asigura o prezență remarcabilă a grupului în Terminalul Plecări.
Sondajul realizat în aprilie 2024 arată că restaurantele din Grupul City Grill sunt o destinație preferată și vizitată frecvent de o mare parte din publicul bucureștean.
Derulat pe un eșantion reprezentativ de 520 de bucureșteni, sondajul a relevat faptul că restaurantele grupului sunt alegerea numărul 1 pentru 17,3 la sută dintre respondenți și în primele trei alegeri pentru aproape o treime dintre aceștia (31 la sută).
De asemenea, sondajul arată că 86 la sută dintre intervievați au trecut pragul restaurantelor din Grupul City Grill cel puțin o dată, iar aproape 40 la sută le-au vizitat în ultimele 3 luni (39,3 la sută).
Mai mult de o treime (35,8 la sută) dintre respondenți au indicat drept restaurant favorit un local din Grupul City Grill și unul din cinci (22,2 la sută) a menționat restaurantele grupului drept destinațiile la care a consumat cel mai des în ultimele 90 de zile.
Sondajul desfășurat în această primăvară surprinde și comportamentul de consum al publicului intervievat. Astfel, potrivit datelor analizate, publicul se distribuie aproape egal între weekend și zilele săptămânii, dar și momente ale zile, procente similare indicând că ultima dată au ieșit la restaurant pentru cina în weekend (23,8 la sută), prânz în weekend (23,6 la sută), cina în timpul săptămânii (23,1 la sută), sau prânz în timpul săptămânii (21,6 la sută).
În ceea ce privește bugetul alocat pentru o persoană, aproape jumătate (46,5 la sută) au alocat sub 100 de lei ultimei mese în oraș, 36 la sută au alocat între 100-199 lei, 13,8 la sută au cheltuit peste 200 lei, în timp ce restul de 3,6 la sută nu au indicat un buget individual.
Bucătăria românească este agreată de 88,4 la sută, cea italiană de 64 la sută, urmate de bucătăria grecească (58,5 la sută) și turcească (40,2 la sută). Restaurantele cu specific asiatic (libanez, chinez, japonez, indian, koreean) atrag și ele un interes în creștere al publicului din Capitală.
Mai mult de jumătate (55,3 la sută) dintre respondenți iau masa în oraș alături de familie, cu prietenii merg la restaurant 45,6 la sută, iar întâlnirile intime, cu partenerul sau partenera sunt populare pentru 43,3 la sută. Un sfert dintre persoanele intervievate ies la restaurant alături de colegii de serviciu (24,4 la sută).
În ceea ce privește frecvența meselor în oraş, 16,5 la sută declară că merg la restaurant de cel puțin două ori pe săptămână, 20 la sută, o dată pe săptămână, iar 23,6 la sută de 2-3 ori pe lună. Restul ajung la masă în oraș o dată pe lună sau mai rar.
Pizza, mâncarea gătită și fripturile sunt preferate de peste jumătate dintre intervievați, iar burgerii, cartofii prăjiți și pastele sunt alese de peste 40 la sută dintre ei.
Studiul a fost realizat în perioada 26-30 aprilie 2024, culegere online, pe panel cu certificare ESOMAR, eșantion final 520 respondenți. Marja de eroare statistică de plus-minus – 4,3 la sută pe întreg eșantionul, pentru un prag de încredere egal cu 95 la sută.
Populația țintă: Consumatori din București, în ultimele 30 zile. Vârsta: 20-60 ani.