Miercuri, 19 octombrie, Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care prevede, pe de-o parte înființare Observatorului laptelui și a produselor lactate (brânză, iaurt, lapte bătut, etc), în cadrul MADR. Acesta va monitoriza piața și are ca scop centralizarea datelor, urmărirea și analizarea produției, echilibrul dintre cerere și ofertă și costurile de producție.
Alte articole: Se schimbă regulile privind organizarea concursurilor la stat. Ce condiții trebuie să îndeplinească românii
În plus, legea prevede măsuri și acțiuni unitare pentru prezentarea și comercializarea produselor din sectorul laptelui și a produselor lactate, urmărind sănătatea populației, necesitățile de consum, respectarea condițiilor de igienă și informarea corectă a consumatorilor.
Dorin Cojocaru, președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui, susține faptul că pe de-o parte Observatorul laptelui vin în ajutorul Ministerului Agriculturii, astfel încăt aceștia să poată dezvolta o strategie agroeconomică. Pe de altă parte, această lege a laptelui este în folosul populației în sensul în care în majoritatea patiseriilor și restaurantelor nu folosesc materie primă, ci înlocuitori. Așadar, acum vor fi obligați să specifice clar pe etichetă sau în meniu ce conțin produsele.
„Legea a început, a fost inițiat în 2018 în urma unor controale care s-au făcut de către ANPC, ANSVSA și MADR şi s-a observat că în piață, în special în HoReCa, pizzerii și patiserii, cam peste 90% din produse erau, să spun așa, falsificate.
Erau cu substituire de produs care, regulamentul european prevede anumite lucruri, deci această lege a venit să armonizeze legislația românească cu regulamentele europene și a creat un instrument, o bază juridică pentru autoritățile de control, să poată să verifice mai bine și mai atent piața Horeca, patiserii, dar și hipermarketuri, comerțul tradițional, de a reduce pe cât de mult posibil fraudă alimentară și marketingul înșelător.”, a explicat Dorin Cojocaru
Legea se referă, de asemenea, la așezarea produselor în raft, astfel vor fi separate produsele care sunt pe bază de grăsimi vegetale sau analog cheese, de cele cu brânză reală sau lapte.
„Ce trebuie înțeles pentru publicul larg, că de acum încolo produsele pe bază de grăsimi vegetale margarina nu va mai sta la un loc cu untul, iar tot ce înseamnă patiserie, ștrudel cu brânză, plăcintă cu brânză, merdenele cu brânză trebuie să eticheteze foarte clar la acele, să zic așa, puncte de vânzare, fast food sau ce sunt, foarte clar, că ștrudelul nu este cu brânză, ci este cu analog cheese, adică substituent de brânză sau cu grăsimi vegetale.
Mai avem și prin comerț, de exemplu, scrie băutură pe bază de lapte, ‘lapte’ scrie mare, ‘băutură’ scrie mic, ‘pe bază de’ și este amestecat la raft cu produsele autentice de lapte. Bineînțeles că prețul este la jumătate și atunci se creează concurență neloială, plus marketing înșelător.”, a adăugat președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui
Citește și: Fermele primesc subvenții enorme! Chiar și 150.000 de euro pentru o fermă cu doar 4 vaci