Livrarea noilor de tren care ar trebui să circule în metroul bucureștean întârzie deja din vara anului 2023, atunci când Alstom, compania care produce aceste TGV-uri (Train à Grande Vitesse) ar fi trebuit să livreze deja primele 13 garnituri destinate magistralei de metrou M5- Drumul Taberei, transmite Euronews.
După cum explică șefii metroului din București, contractul semnat cu Alstom acoperă această situașie, iar Metrorex a început deja să emită facturi pentru penalitățile pe care producătorul trebuie să le achite deoarece nu și-a respectat promisiunile.
În prezent, din cele 13 garnituri destinate metroului din București, Alstom a reușit să livreze una singură. Din această cauză, Metrorex a început să stabilească penalități care, în acest moment, au depășit 20 de milioane de euro.
Te-ar putea interesa și: Se investește în cea mai aglomerată linie de metrou. Marcel Ciolacu: „Este un proiect de aproape un miliard de lei”
Informațiile legate de penalitățile pe care le va suporta producătorul garniturilor au fost confirmate și de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Acesta a explicat, la rândul său că este într-adevăr vorba despre 20 de milioane de euro, și că ministerul nu are la dispoziție alte pârghii în afara penalităților.
În ceea ce privește motivele pe care producătorul le invocă în ceea ce privește această întârziere a trenurilor, Sorin Grindeanu a explicat faptul că Alstom dă vina pe războiul din Ucraina, dar și problemele cu rutele internaționale de transport.
„În acest moment penalităţile, confort contractului, fiindcă ele trebuiau să înceapă să fie livrate şi nu au fost, depăşesc 20 de milioane de euro. Eu n-am altă pârghie, şi eu, şi colegii mei, şi de la metrou, şi de la minister, decât să aplicăm prevederile contractului.
Explicaţiile companiilor care trebuie să livreze aceste garnituri, fie de metrou, fie de tren, variază, de la războiul din Ucraina şi rutele respective sau anumite legături comerciale, până la lucruri mai simple. Pe mine şi pe colegii mei, şi mai ales pe cetăţeni, aceste lucruri nu ne interesează. Şi atunci vor plăti dacă nu s-au ţinut de termenii contractului. Vă repet, în acest moment penalităţile pentru întârzierile la metrou depăşesc 20 de milioane de euro”, a declarat Sorin Grindeanu.
„Penalizarea înseamnă 0,06 euro pe zi, adică multe milioane de euro. Nu au ce face, trebuie să plătească. Noi am facturat deja o parte dintre aceste penalități, o să le facturăm pe toate până când primim toate trenurile. Ele nu au fost plătite, dar noi le-am facturat și vor trebui să le plătească”, a adăugat și Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex.