Comisarul european pe Transporturi Adina Vălean a declarat, la Strasbourg, că un spaţiu Schengen format doar din România, Bulgaria şi Grecia, aşa cum au propus unii europarlamentari, ar însemna „o presiune fabuloasă” pe frontiera dintre România şi Ungaria, conform Economedia.
”Nu cred că soluţii parţiale sunt cele pe care trebuie să le urmărim, ci trebuie să urmărim rezolvarea pe ansamblu a acestei restricţii”, a declarat Adina Vălean.
Comisarul european pe Transporturi Adina Vălean a fost întrebată marţi, la Strasbourg, dacă susţine proiectul propus de unii europarlamentari, prin care România, Bulgaria şi Grecia să formeze un spaţiu Schengen terestru informal.
„Am exprimat în repetate rânduri, din perspectiva comisarului de Transport, care vede la prima mână ce înseamnă pentru industria Transporturilor, implicit pentru economia statelor membre, orice blocaj în frontieră: timpul pierdut în Transporturi înseamnă bani. Este motivul pentru care am insistat întotdeauna asupra faptului că este esenţială libera circulaţie în frontierele europene pentru piaţa comună de transporturi.
Devine cu atât mai important pentru România şi Bulgaria, care sunt şi în acest context geopolitic situate în estul Europei – primesc transport din ţări terţe – ca ele să-şi poată uşura frontiera cu spaţiul UE, nu numai spre Grecia şi numai pentru turiştii români care ar putea merge în vacanţă.
Aici trebuie să gândim pentru întregul spaţiul de transporturi. Să zicem că între Grecia, Bulgaria şi România ar fi un spaţiu liber de transporturi. Ar fi o presiune fabuloasă pe frontiera Schengen a României către Vest, către Ungaria. Nu cred că soluţii parţiale sunt cele pe care trebuie să le urmărim, ci trebuie să urmărim rezolvarea pe ansamblu a acestei restricţii”, a explicat Adina Vălean, într-un răspuns acordat pentru News.ro.
Europarlamentarii Renew Europe au propus crearea unui mini-Schengen informal între Grecia, România şi Bulgaria, care ar fi trebuit să înceapă să funcţioneze în vara anului 2024. Scopul ar fi îmbunătăţirea traficului pentru transportatori dintre cele trei ţări. Iniţiativa a fost lansată de patru europarlamentari: românii Dacian Cioloş şi Vlad Gheorghe, bulgarul Daniel Laurer şi grecul Giorgos Kyrtsos.