Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat joi seară că, având în vedere obiectivul Uniunii Europene de a interzice vânzarea mașinilor noi cu motoare cu combustie internă începând din 2035, instituția pe care o conduce ia în calcul să realoce anual fonduri de la programul Rabla Clasic către Rabla Plus, după cum transmite Digi 24.
Planul anunțat de Mircea Fechet este ca bugetul alocat programului Rabla Clasic să fie direcționat către susținerea achizițiilor de mașini electrice noi și dezvoltarea infrastructurii de încărcare. Ministerul Mediului colaborează cu un grup de experți pentru elaborarea unei strategii pentru perioada 2025 – 2030, care să includă finanțarea achizițiilor de mașini electrice prin intermediul sistemului de leasing.
„Îmi e greu să-mi dau cu părerea la ce vor face viitorii miniștri ai Mediului. Putem să plecăm de la o certitudine. Din 2035 nu se vor mai comercializa autoturisme noi cu combustie internă. Probabil așa se va întâmpla. Dând timpul înapoi, constatăm că avem 11 ani până în 2035. Eu personal nu cred că va mai dura încă 11 ani această finanțare, pentru că îmi propun ca în fiecare an să se mute o parte nu foarte mare din bani de la Rabla Clasic la Rabla Plus. E lucrul firesc care să se întâmple atunci când ne referim la finanțări acordate Ministerul Mediului.
Dacă am face un exercițiu matematic, am putea să ne imaginăm că în 7, 8 ani întregul buget de la Rabla Clasic ar fi atât de mic că n-ar mai fi nevoie să discuți despre această finanțare. Dar este important ca în acest timp toate sumele să se regăsească în celelalte bugete, fie că discutăm despre mașini electrice ori infrastructură de încărcare. Asta e o altă problemă. Degeaba ai mașină electrică dacă n-ai unde să o încarci”, a explicat Mircea Fechet viitorul programului Rabla Clasic.
Citește și: Start Rabla Clasic şi Rabla Plus. Marți, 19 martie, încep înscrierile
Ministrul a explicat că instituția pe care o conduce pregătește un grup de lucru care să dezbată direcția pe care o va urma în următorii 5 ani programul Rabla Clasic. Discuțiile pe care cei implicați le vor purta vor trebui să ia în calcul nevoile cetățenilor, dar și doleanțele producătorilor și importatorilor.
„Am stabilit încă de săptămâna viitoare să avem un grup de lucru la Ministerul Mediului și să stabilim direcția în care vom merge în următorii cinci ani: 2025 – 2030, pentru că e firesc față de producători, față de importatori și față de cetățeni.
Pentru prima oară, am invitat în acest grup de lucru și instituțiile financiare. Luăm în calcul să nu mai finanțăm vouchere, așa cum facem astăzi – să dăm 5.000, 10.000 de euri banii toți odată – ci posibilitatea finanțării leasing. Să-i putem plăti unei persoane o parte din leasing, mai pune ea o parte și să beneficieze de o mașină electrică, având un impact financiar în bugetul Ministerului puțin mai redus”, a afirmat Mircea Fechet.
Citește și: Schimbări semnificative pentru programul Rabla 2024. Câți bani se oferă pentru mașinile electrice