Ministerul Energiei a anunțat astăzi că România a semnat un memorandum cu Georgia, Azerbaidjan și Ungaria, iar cele 4 țări vor construi un „pod energetic” prin Marea Neagră, informează economedia.ro. Astfel, Transelectrica intră în parteneriat cu companiile energetice din alte 3 țări. Trebuie menționat că despre proiectul cablului submarin se discută de zeci de ani. Până la acest moment, planul nu a fost niciodată implementat și, de asemenea, prezintă câteva probleme.
Transelectrica este desemnată să intre în joint venture-ul creat de cele patru țări. Compania românească este operatorul de transport a energiei electrice. Anunțul a fost făcut de ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
Te-ar putea interesa și următorul subiect: Transelectrica, vizată de atacuri de tip phishing. Consumatorii, ameninţaţi cu deconectarea pentru neplata serviciilor
„Construim un pod energetic între țărmurile Mării Negre, 1.200 km, sub Marea Neagră, care conectează practic doi poli energetici – Marea Caspică și Marea Neagră și, dincolo de asta, către Europa Centrală, dar și către Balcani și bineînteles către Republica Moldova, care pentru România este un partener foarte, foarte important”, a transmis marți ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
Astăzi a avut loc reuniunea ministerială organizată în baza „Acordului între guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Ungariei privind parteneriatul strategic în domeniul dezvoltării și transportului energiei verzi”. Acordul a fost semnat în luna decembrie a anului 2022.
Ministrul Energiei a informat că astăzi a fost semnat Memorandumul de Întelegere prin care cele patru state se angajează creeze acest joint venture. Sebastian Burduja a afirmat că este un moment istoric, dar mai mult decât atât, proiectul este pentru noile generații. El a precizat că vor începe cât de curând negocierile dintre cele patru companii pentru a merge mai departe cu studiul de fezabilitate și cu implementarea acestui proiect important.
„De acum, încep negocierile între cele patru companii pentru a merge înainte cu studiul de fezabilitate și cu implementarea acestui proiect important.
Am spus astăzi că este un moment istoric, pentru că, pe de o parte vorbim despre tranziție verde și nu există tranziție verde fără transport, transportul de energie electrică pe noi ne ajută și pentru a duce curentul electric din capacitatea de supraproducție din Dobrogea către Vestul țării, unde noi deja avem această provocare, pe de altă parte oportunități de inovare, de sprijinire a tranziției verzi de către toate statele prezente, de diversificare a surselor de energie, de creșterea gradului de siguranță a furnizării de energie electrică și, nu în ultimul rând, este un proiect pentru noile generații.
Asta vorbeam mai devreme și cu omologii mei, acest proiect nu se va face de azi pe mâine, este un proiect impresionant și grandios care se va face pentru generațiile următoare și noi suntem aici pentru a planta o sămânță, pentru un pom la umbra căruia se vor odihni copiii și nepoții noștri”, a afirmat ministrul Sebastian Burduja.
Se pare că experții sunt de părere că proiectul disimulează problemele enorme din jurul inițiativei. Cele mai importante dintre acestea se referă la costurile ridicate în raport cu beneficiile și fezabilitatea reală a obiectivelor de mediu proclamate.
„UE a fost stupidă să creadă că aceasta e o idee bună”, a declarat Andras Perger, activist pe probleme de climă și energie la Greenpeace Ungaria.
„Se vorbește prea mult despre el, un proiect incert care, din punctul meu de vedere, nu pare viabil sub nici o formă”, afirmă expertul.
Citește și despre: Prețurile la energie cresc din nou! La iarnă, românii vor plăti mai mulți bani la facturi. Sebastian Burduja: „Orice măsură vom primi la minister, o vom analiza”