Prețul mașinilor second hand a bubuit atât în România, cât și în Europa, informează stiripesurse.ro. Cauzele sunt multiple, însă ce a afectat cel mai mult industria auto se referă la criza microcipurilor care a început în timpul pandemiei Covid-19. Deși au trecut 2 ani de la „normalizarea” situației, marii producători au întârzieri mari cu livrarea autoturismelor. De aceea, românii aleg să se orienteze către piața second hand din țară.
Producătorii de mașini întâmpină tot mai multe dificultăți în a livra mașinile, tocmai de aceea, mulți clienți preferă să se orienteze către piața second hand. Dat fiind această situație, cererea a devenit una foarte mare, iar prețurile au crescut considerabil. La toate acestea se adaugă inflația galopantă din toată Europa.
Citește și: Cu cât scumpește norma Euro 7 mașinile. Autoturismele pe diesel vor fi cele mai afectate
Românii plătesc în 2023 pentru mașinile second hand un preț mai mare cu 17% în comparație cu tarifele de anul trecut. Mai exact, oamenii scot din buzunare peste 12.800 de euro pentru un astfel de autoturism. Creșterile considerabile de preț au la bază contracția ofertei de mașini second hand în piața din România.
Totodată, inflația mai mare și oferta redusă de mașini noi disponibile pentru ridicare imediată sunt alte motive pentru care tarifele autoturismelor second hand sunt în creștere. Nu putem omite că oamenii se orientează către mașinile la mâna a doua tocmai pentru că timpii de așteptare sunt din ce în ce mai mari.
„Acest context, care a determinat creșteri ale prețurilor la mașinile second hand, își are originea în pandemia de COVID-19. Lucrurile se resetează, însă, și ne așteptăm la corecții de preț în următoarea perioadă. Inclusiv preferințele românilor se modifică, înspre mașinile de generație mai nouă, cu un rulaj mai mic”, spune Vlad Ghiță, CEO Instant.ro.
Volkswagen, BMW, Audi, Renault și Mercedes, urmate de Ford și Skoda sunt mărcile de mașini second hand preferate de români. În acest an a crescut interesul cumpărătorilor pentru motorizările pe benzină, în defavoarea celor diesel.
66% (45.000 de autoturisme) din volumul total de mașini tranzacționate și înmatriculate în perioada mai – iunie 2023 au aparținut segmentului de mașini rulate, în scădere de la 73% (52.000), cât se înregistra în aceeași perioadă din 2022. Criza microcipurilor s-a resimțit și în 2021, atunci când marii producători de autoturisme au fost nevoiți să oprească temporar producția din cauza lipsei pieselor.
Livrarea mașinilor se făcea cu întârziere, iar în tot acel timp, veneau alte comenzi. Mulți cumpărători s-au îndreptat spre piața second hand. Criza automobilelor second hand se resimte în toată Europa.
În Germania, prețurile au crescut cu 10%. Cu toate acestea, cea mai gravă situație este în Italia, unde tarifele au crescut cu 28%. În paralel, autovehiculele la mâna a doua din Statele Unite se ieftinesc. Tarifele au scăzut cu 10%, iar declinul a fost determinat de creșterea disponibilității mașinilor noi și a majorării dobânzilor.
Vezi și: Un nou record pentru România! Statul român este campion la vânzările de mașini diesel în UE