Există, însă, un motiv bine întemeiat pentru care produsele de Crăciun apar pe rafturi cu multe săptămâni înainte de debutul sărbătorilor de iarnă. Numai în 2023, National Retail Federation (NRF) se așteaptă ca oamenii să cheltuiască aproximativ 900 de dolari fiecare pe cumpărături pentru Crăciun și alte festivități de sfârșit de an, conform BBC.
Perioada sărbătorilor este una extrem de profitabilă pentru comercianți. La Hershey, cel mai mare producător de ciocolată din lume, sărbătorile de iarnă, Halloweenul și Paștele reprezintă un sfert din activitatea sa. Cu câteva luni înainte ca în difuzoare să răsune celebrul șlagăr „Last Christmas” al lui Wham!, comercianții cu amănuntul și producătorii de dulciuri de sărbători semnează acorduri pentru a produce și vinde milioane de bomboane de ciocolată. Din păcate, tot ceea ce nu se vinde reprezintă o pierdere costisitoare pentru ambele părți.
În timp ce comercianții cu amănuntul de toate tipurile concurează pentru vânzările din perioada sărbătorilor, una dintre cele mai simple modalități de a face profit în mijlocul campaniei de publicitate, promoții și vânzări ale rivalilor este să înceapă să vândă puțin mai devreme.
„Când un comerciant cu amănuntul începe să vândă mai devreme bomboane de Crăciun, ceilalți îi urmează exemplul pentru a rămâne competitiv, deoarece nimeni nu vrea să piardă vizitele clienților în favoarea celor care oferă produse de sărbători în avans„, spune Jason Dubroy, analist independent de retail cu sediul în Toronto, potrivit sursei menționate anterior. Iar experții și rapoartele din retail sugerează că această tactică funcționează.
Destui comercianți cu amănuntul nici măcar nu așteaptă data de 1 noiembrie pentru a-și umple expune produsele de sezon.
„Oamenii mi-au spus că produsele de Crăciun sunt în unele magazine încă din septembrie„, spune Isabelle Szmigin, profesor de marketing la Universitatea din Birmingham, Marea Britanie.
Majoritatea comercianților nu cresc foarte mult prețurile la bomboanele de sărbători, nici măcar într-o perioadă de inflație ridicată. Analistul Jason Dubroy este de părere că mulți oameni cumpără produse de Crăciun încă din noiembrie, între timp le consumă, astfel că până vin sărbătorile mai fac o tură sau chiar mai multe de cumpărături.
Și cofetarii funcționează pe același principiu: scot la vânzare prăjituri cu specific de Crăciun foarte devreme, astfel încât clientela să mai revină de câteva ori până de sărbători.
Citeste si Au apărut primii brazi de Crăciun. Cât costă şi de unde îi poţi cumpăra
„Expunerea produselor declanșează în subconștient disponibilitatea fizică”, spune Dubroy. Cumpărătorilor nu li se reamintește doar că se apropie sărbătorile, ci, de asemenea, simt că se pot întoarce pentru mai multe.
Potrivit raportului NRF, aproximativ 43% dintre cumpărători încep, în general, să-și facă cumpărăturile înainte de luna noiembrie.