Consiliul UE a decis! De la 1 ianuarie 2024, firmele din România au o nouă obligație, informează profit.ro. Concret, societățile din țară trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru emiterea facturilor între firme.
Sistemul e-Factura va deveni obligatoriu de la 1 ianuarie 2024 în relația business-to-business (B2B). Consiliul UE a dat verdictul. Din acest punct de vedere, trebuie menționat că România ceruse, inițial, o derogare de aplicare (de la legislația comunitară de TVA pentru a extinde sistemul pentru toate operațiunile comerciale), iar ulterior, decizia a fost prezentată cu o modificare. Concret, vorbim despre Decizia (UE) 2023/1553.
Citește și despre următorul subiect: Situația companiilor de stat pentru 2022. Firmele controlate de Guvern au obținut un profit record, de 17.89 miliarde lei
Documentul arată că România susține facturarea electronică obligatorie pentru tranzacțiile dintre persoanele impozabile stabilite în țară. Totodată, statul român este de acord cu obligația de a raporta datele privind tranzacțiile respective către autoritățile fiscale, tocmai pentru că deciziile sunt benefice pentru combaterea fraudei și a evaziunii fiscale în domeniul taxei pe valoarea adăugată (TVA).
Toate aceste obligații le-ar permite autorităților fiscale să verifice coerența dintre TVA declarată și TVA datorată în timp util. O astfel de verificare automată ar contribui semnificativ la îmbunătățirea competențelor analitice ale autorităților fiscale române.
„În plus, introducerea facturării electronice obligatorii ar fi un instrument puternic pentru urmărirea în timp real a lanțurilor de fraudare în materie de TVA, permițând autorităților fiscale să ia măsuri imediate pentru a identifica și pentru a stopa participarea persoanelor impozabile la astfel de activități frauduloase”, se arată în decizia consiliului UE.
Sursa citată precizează că România consideră că implementarea măsurii speciale pentru firmele din țară ar aduce beneficii inclusiv persoanelor impozabile, prin digitalizarea proceselor de facturare și prin reducerea sarcinilor administrative.
„Digitalizarea proceselor de facturare ar permite plăți mai rapide, economii legate de costurile de transmitere, prelucrarea rapidă și ieftină a datelor cuprinse în facturi și costuri reduse de arhivare pentru persoanele impozabile.
Introducerea măsurii speciale ar conduce la eliminarea obligației actuale de raportare a informațiilor privind livrările și prestările interne, reducând sarcina administrativă pentru persoanele impozabile”, se mai spune în document.
Luând în considerare domeniul larg de aplicare și noutatea măsurii speciale pentru firmele din România, trebuie să se evalueze impactul acesteia asupra combaterii fraudei și a evaziunii fiscale în domeniul TVA. Sistemul e-Factura se aplică în relația mediului de afaceri cu stat (B2G) pentru bunurile cu risc fiscal ridicat.
„Prin urmare, în cazul în care consideră că este necesară o prelungire a măsurii speciale, România ar trebui să transmită Comisiei, alături de cererea de prelungire, un raport care să conțină evaluarea măsurii speciale din perspectiva eficacității acesteia în combaterea fraudei și a evaziunii fiscale în domeniul TVA și în simplificarea colectării TVA”, conform documentului.
Citește și despre următorul subiect: Hidroelectrica își ia gândul de la serviciile digitale de facturare. Licitația a fost anulată. Firmele IT nu s-au arătat interesate