Conform unor ordine publicate în Monitorul Oficial, media de admitere 2023 în învățământul dual și profesional se calculează diferit. Cu alte cuvinte au fost modificate metodologiile-cadru de organizare și desfășurare în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 și în învățământul profesional.
Alte articole: Prima vacanţă pentru elevi începe pe 22 octombrie. Cât vor sta acasă elevii de Crăciun şi Anul Nou
Deși Ligia Deca, noul ministru al Educației, a susșinut conferințe de presă, aceasta nu a comunicat schimbările. Un alt aspect important care trebuie menșionat este faptul că cele două ordine au fost semnate pe 26 septembrie, iar publicarea în Monitorul Oficial are loc după 3 săptămâni de la semnare.
„Pot garanta că Ministerul Educației, cât voi fi ministru, nu va abdica de la principiul predictibilității. (…) Urmărim echitatea, predictibilitatea în sistemul de educație.”, declara Ligia Deca
Etapa I de admitere va începe pe 4 iulie 2022, conform calendarului oficial. Ordinul 5.442 din 26 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, modifică 2 articole din Metodologia-cadru din 29 martie 2017 de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3
„Art. 10. — Admiterea în învățământul dual se realizează în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere calculate în mod diferențiat, după cum urmează:
a) situația în care prin procedura de admitere elaborată de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici parteneri s-au organizat probe eliminatorii și s-au organizat și probe de admitere;
b) situația în care prin procedura de admitere elaborată de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici parteneri s-au organizat probe eliminatorii și nu s-au organizat probe de admitere;
c) situația în care prin procedura de admitere elaborată de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici parteneri nu s-au organizat probe eliminatorii și s-au organizat probe de admitere;d) situația în care prin procedura de admitere elaborată de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici parteneri nu s-au organizat probe eliminatorii și nici probe de admitere.”
Potrivit ordinului citat, calculul mediei de admitere în învățământul dual se face astfel:
a) în cazul în care s-au organizat probe eliminatorii și probe de admitere sau în situația în care nu s-au organizat probe eliminatorii și s-au organizat probe de admitere:
În cazul în numărul de candidați înscriși era mai mare decât numărul locurilor oferite sau în situația în care se organizau probe de admitere indiferent de numărul de candidați înscriși pe numărul de locuri disponibile, admiterea se făcea astfel: 70% media de admitere definită în paragraful de mai sus și 30% media notelor obținute la probele de admitere stabilite la nivelul unității de învățământ.
Ordinul 5.443 din 26 septembrie 2022 modifică articolul 10 din Metodologia-cadru din 31 august 2016 de organizare și funcționare a admiterii în învățământul profesional de stat:
„Art. 10. — Admiterea în învățământul profesional se realizează în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere calculate în mod diferențiat, după cum urmează:
a) situația în care numărul de candidați înscriși depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ;
b) situația în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ.”
Conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, calculul mediei de admitere în învățământul profesional se face astfel:
În situația în care numărul de candidați înscriși depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, calculul este următorul:
În cazul în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, atunci media se calculează astfel: MAIP = EN
Dacă numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ, media de admitere se făcea luând în calcul în proporţie de 70% media de admitere prevăzută în paragraful anterior şi în proporţie de 30% nota obţinută la proba suplimentară de admitere stabilită de școală.
Citește și: 60% dintre români consideră că au sărăcit| Principalul motiv este scumpirea energiei