Noile buletine electronice de identitate ar urma să fie emise la nivel național până la finele acestui an, iar costul de 67 de lei, solicitat în prezent pentru eliberarea acestora, va fi suportat de stat. Statul își va permite să „facă cinste” în condițiile în care dispune de 200 milioane de euro în PNRR pentru acest proiect, se arată într-un proiect de act normativ scos în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne.
Noutatea adusă de buletinele cu cipuri este faptul că locul nașterii va fi doar în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, fără a mai fi prezent nici pe noile cărți de identitate simple. Prin urmare, aceste date nu vor mai fi vizibile.
De asemenea, adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi însă stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate, informeaza hotnews.ro.
O altă caracteristică a noilor buletine este faptul că românii nu vor mai fi nevoiți să prezinte certificatele de stare civilă la depunerea cererii pentru eliberarea CEI. În ceea ce privește minorii, actul normativ prevede fatul că noile cărți electronice de identitate vor fi eliberate opțional și pentru minorii de până în 14 ani, la solicitarea ambilor părinți. Pentru copiii până în 12 ani nu se vor colecta amprente.
MAI a scos luni în dezbatere publică un proiect de act normativ care propune o multitudine de modificări majore la Ordonanța 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
În nota de fundamentare se menționează că prin PNRR, în vederea stimulării adoptării voluntare a cărții de identitate electronice cu semnătură digitală calificată, pentru Investiția 8 – Carte de identitate electronică și semnătura digitală au fost alocate 200 milioane de euro.
Obiectivul investiției este atingerea numărului de 8.500.000 cetățeni pentru care se eliberează cartea de identitate electronică, mai scrie sursa citată.
Faptul că locul nașterii va fi doar în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, fără a mai fi prezent nici pe noile cărți de identitate simple, se bazează pe considerentul că din luna septembrie 2023 ar trebui să funcționeze, potrivit MAI, un nou sistem informatic – Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC). În acest sistem IT va fi stocat și generat locul nașterii. Procedura preschimbării domiciliului va fi furnizată exclusiv în mediul digital, fără să mai fie nevoie ca cetățeanul să se prezinte la ghișeu.
Potrivit surselor HotNews.ro, pentru cărțile electronice de identitate domiciliul și reședința vor fi stocate electronic pe suportul de stocare, iar accesul la informații se va face electronic sau printr-o aplicație mobilă care va fi pusă ulterior la dispoziția cetățenilor. Pentru cartea de identitate simplă (CIS) domiciliul va fi tipărit pe verso, iar pentru reședință se va emite „dovada de reședință”.
În ceea ce privește prevederea conform căreia nu se va mai elibera carte de identitate simplă pentru copiii care nu au împlinit vârsta de 14 ani, aceasta este justificată de Regulamentul UE 2019/1157. Acest regulament „Stabilește expres forma și conținutul documentului de identitate care poate avea și funcția de document de călătorie la nivelul statelor membre în Uniunea Europeană. În aceste condiții, pentru categoria de vârstă 0-14, neexistând obligația de obținere a actului de identitate, urmează să se elibereze doar carte de identitate electronică”, se arată în nota de fundamentare.
Altă propunere a MAI este ca pentru minorii cu vârste până la 12 ani, eliberarea cărților electronice de identitate să se facă fără imaginile impresiunilor papilare (amprentele degetelor). Colectarea și înscrierea acestor amprente în cipul cărții electronice de identitate vor fi necesare însă de la 12 ani în sus.
Titularul cărții electronice de identitate are obligația ca în cazul distrugerii, pierderii, furtului ori în orice altă situație similară în care nu mai poate exercita controlul asupra actului de identitate electronic, să notifice, deîndată dar nu mai târziu de 24 de ore, D.G.E.P. situația prin intermediul mijloacelor puse la dispoziție în acest sens, potrivit proiectul de ordonanță de Guvern inițiat de MAI. Pierderea, distrugerea sau furtul documentului de identitate se declară la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor odată cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate.
Noua carte electronică de identitate va înlocui treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate aflată în circuit din 1997, potrivit termenelor stabilite de Regulamentul (UE) 1157/2019, care a intrat în vigoare în data de 2 august 2021. Pentru cei care nu își doresc noile cărți de identitate, aceștia vor putea opta pentru o carte simplă de identitate și după data de 2 august 2031, însă doar ca act de identitate la nivel național.