Trenurile cu Hidrogen reprezintă cea de-a doua licitație a ARF, care a fost lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Suma acordată pentru contractul ce prevede introducerea celor 12 unități se va face din PNRR și este cuprinsă între 500 și 800 milioane de euro, a anunțat economedia.ro.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anulat prima licitație pe 7 februarie 2023, pentru că nu a fost depusă nici o ofertă din partea producătorilor, apoi a transmis pe piață o consultare pentru a răspunde nelămuririlor și solicitărilor producătorilor, deoarece România nu are o legislație specifică acestui combustibil.
Noua procedură de achiziție se desfășoară cu Clauză Suspensivă, iar contractul trebuie semnat până la vară conform termenelor din PNRR. Mai mult, livrarea nu poate depăși august 2026, borna din PNRR.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară – A.R.F. intenționează să realizeze, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestora, și achiziționarea serviciilor de alimentare cu hidrogen. Achiziția va consta în: A) PRODUSE: 1) 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini (CS); 2) Alte dotări și accesorii, conform cerințelor specificate în CS. B) SERVICII: 1) Mentenanță și reparații pentru o perioadă de 15 ani. Serviciile sunt necesare funcționarea respectivelor automotoare, conform cerințelor specificate în CS; 2) Servicii de alimentare cu hidrogen pentru o perioadă de 15 ani. 3) Instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea RE-H și aplicațiilor software;
4) Transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistența tehnică în perioada de garanție. Având în vedere prevederile art. 221, alin. (1), lit. a) din Legea nr. 98/2016, actualizată, privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, a art. 72, alin(1), lit. (a) din Directiva 2014/24/UE și concluziile studiului de fezabilitate în contractul de achiziție va fi prevăzută o CLAUZĂ de REVIZUIRE, posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani (15 ani +15 ani) și posibilitatea suplimentării serviciilor de alimentare cu încă 15 ani (15 ani +15 ani) conform cerințelor CS. Suplimentarea cantităților achiziționate va putea fi făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție”, arată anunțul din SEAP.
Termenul până la livrarea primului tren pe Hidrogen este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului, iar termenul total pentru cele 12 unități ar fi între 24 și 33 de luni, a spus sursa menționată mai sus.
Aceasta este prima licitație pentru astfel de automotoare, finanțate prin PNRR și vor circula exclusiv pe linii neelectrificate de scurt și mediu parcurs precum București-Otopeni, București – Pitești – Craiova sau București – Târgoviște. Ofertele pot fi depuse până pe 8 mai, iar contractul are o durată de 213 luni, 3 livrare și 15 ani garanție.