Compania Națională pentru Investiții Rutiere (CNIR) va lansa în licitație studiul de fezabilitate pentru un drum expres de mare viteză între București și Giurgiu (legătura la autostrada nemțească), a anunțat Cătălin Urtoi, fost director general interimar CNIR, actual administrator al companiei.
CNIR va prelua șapte mari proiecte de investiții de la CNAIR. DN 5 București-Giurgiu (Oinacu) este la profil de 2X2 pe toată lungimea, cu separatoare de sens din beton, dar tranzitează mai multe localități de pe traseul din Ilfov și Giurgiu.
Drumul Expres București-Giurgiu ,,Drumul Siretului” (DEx7) este un proiect cu punctaj foarte bun în Planul Investiţional în infrastructura de Transport 2020-2030, fiind pe coridor european legătura din sudul Europei către centru și vest spre Nădlac respectiv legătura spre Moldova pe A 7 București-Pașcani-Siret spre Republica Moldova și Ucraina.
,,La cele șapte proiecte transferate prin Ordin al Ministrului Transporturilor s-a adăugat, asta e noutate și proiectul Giurgiu-București. Este un proiect pornit de la zero, îl va lua CNIR-ul și va face studiul de fezabilitate. Drumul București-Giurgiu este în Master Planul General de Transport. Strategic vorbind este foarte important, legătura cu sudul țării și cu ceea ce își doresc grecii, legătura la Salonic” a anunțat Urtoi în cadrul podcastului Asociației civice ,,Hai că se poate”.
La 16 ianuarie, Comisia Europeană a dat undă verde finanțării studiului de fezabilitate pentru noul pod peste Dunăre de la Giurgiu-Ruse, marcând un pas important în colaborarea între România și Bulgaria. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a transmis această veste după o întâlnire la București cu ambasadorul SUA, Kathleen Ann Kavalec, și ambasadorul Statelor Unite în Grecia, George Tsunis.
Finanțarea va fi asigurată prin CEF Connecting Europe Facility, în cadrul componentei de mobilitate militară, a explicat Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, în decembrie 2023, la București. A subliniat că acesta este un apel competitiv de proiecte, criticând în același timp decizia autorităților de la București de a depune cererea de finanțare pentru un „pod rutier cu rezerva componentei feroviare”. Finanțarea europeană a studiului de fezabilitate reprezintă, în esență, o continuare a proiectului cu sprijin european și în etapa de execuție.
Podul Giurgiu-Ruse II este văzut ca o continuare a Podului Calafat-Vidin, construit de Ministerul Transporturilor din Bulgaria și inaugurat în 2013. În cazul celui de-al doilea pod, responsabilitatea construcției va reveni CNAIR, care a depus cererea de finanțare pentru Studiul de Fezabilitate în valoare de 6 milioane de euro. Prin intermediul CEF, finanțarea europeană acoperă 50% din costuri. Aceste clarificări vin în contextul lucrărilor în desfășurare pe Podul Prieteniei, situat pe partea bulgară, iar din 2024 este posibilă și reabilitarea acestuia.
În plus, Ministerul Afacerilor Interne a făcut public Proiectul de act normativ (Hotărâre de Guvern) pentru redeschiderea punctului de frontieră de la Giurgiu-Ruse, cu posibilitatea de traversare cu bacul la Ostovul Mocănașu.
Citește azi și: Anunț de la Digi pentru milioane de români. Iepurașul vine cu ofertele anului 2024