Apare taxa pe kilometraj. Statul California, unde circulă cele mai multe mașini electrice din Statele Unite, va trece de la clasica taxă pe carburanți la taxa pe kilometraj, pentru ca și șoferii autovehiculelor electrice să achite impozitul plătit de toți ceilalți conducători auto, iar această măsură ar putea ajunge rapid în mai multe țări din UE.
Departamentul de Transport din California a anunțat că o trecere de la taxa pe benzină/motorină la o taxă pe kilometraj, ca nou sistem de impozitare, ar fi mai corectă decât actualul mecanism, inițiind un proiect pilot în acest sens, scrie Profit.
În acest moment, cele 1,2 milioane de vehicule electrice înregistrate în acest stat nu contribuie deloc la taxele necesare reparării drumurilor, în timp ce pentru o mașină pe benzină/motorină este plătit anual aproximativ 300 dolari.
Citește și: Anunțul care va bucura toți românii. Ministrul Florin Barbu: „Au intrat banii în conturi”
Noua taxă va fi de 3 cenți pe kilometru
Autoritățile din California vor introduce astfel o taxă pe kilometraj de 3 cenți/km, iar șoferii care se vor înscrie în acest proiect pilot au diferite modalități de a raporta acel kilometraj.
Ei pot instala în mașina lor un dispozitiv care urmărește automat sau pur și simplu trimit o fotografie înainte și după cu contorul lor de parcurs. În schimbul participării, vor primi până la 400 dolari.
România este în continuare campioana accidentelor în Europa, arată analizele atât ale Poliției Rutiere, cât și ale firmelor de asigurări. Potrivit Uniunii Naționale ale Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, cifrele sunt de două ori mai mari decât în țări apropiate României și aproape duble față de Bulgaria.
„Cea mai mare despăgubire plătită în perioada ianuarie – octombrie 2023, undeva la 5,6 milioane de lei, dar deja pentru ultimele 3 luni ale anului 2023, vedem despăgubiri chiar și mai mari. Din surse publice, vedem că există o despăgubire plătită de o companie membră UNSAR de 8,8 milioane de lei.
Din păcate, pentru că suntem țara accidentului la minut. România pierde în acest moment mai mulți oameni pe șosele decât a pierdut, din păcate, în cutremurul din 1977, cam 1.500 de suflete se pierd în fiecare an. Suntem campioni la accidente rutiere, aceste despăgubiri ne arată, de fapt, unde ne situăm. (n.r. Despăgubirea de 8,8 milioane de lei) este tot pentru un accident petrecut în afara țării. (…) Legislația nu diferențiază cu nimic tratamentul daunelor petrecute în afara țării sau în interiorul țării. Unde există însă o diferență importantă este în tot ceea ce înseamnă frecvența accidentelor rutiere.
Vă spuneam că România este campioană la nivel european, din datele pe care UNSAR le are la dispoziție, de ce, pentru că avem o frecvență a accidentelor de 6,6 la o sută de accidente. Asta înseamnă că aproape 7 autovehicule provoacă în fiecare an un accident, 7 din 100 de autovehicule, mai mult decât dublu față de state apropiate nouă, mă refer aici la Ungaria, la Cehia, la Slovenia, chiar Bulgaria.”, spune la podcastul Digi Context președintele UNSAR, Alexandru Ciuncan.
„În Bulgaria este o frecvență de 4 la 100. Deci aproape de 1,5 mai mult în România față de Bulgaria și dauna medie, dacă e să ne raportăm și la cât plătim, este aproximativ 2.000 de euro în Bulgaria vs 2.150 de euro în România”, completează Claudiu Sofron, specialist asigurări auto.
În țara noastră, cele mai multe accidente rutiere au avut loc pe drumurile naționale, precizează Claudiu Sofron. Dar, important de menționat, pe autostrăzile din România au loc cele mai frecvente accidente soldate cu decese.
„Peste 30% din accidentele care s-au produs, grave, mă refer, au fost pre drumurile naționale. Este o problemă nu doar de infrastructură. Trebuie să ne gândim și la faptul că accidentele sunt produse de oameni. Cele mai multe accidente se întâmplă în luna august, pentru că atunci lumea pleacă în vacanță. Și cele mai multe accidente, tot la fel, cu urmări grave sunt produse în luna octombrie. Pentru că se întorc studenții la facultate. Putem să observăm din datele publice ale poliției că 4 din 10 accidente care se întâmplă, sunt din cauza tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani și cu experiență la volan mai mică de 5 ani. Nu conștientizează pericolul. Din păcate, în România au loc peste 1.000 de accidente rutiere. Un accident la 80 de secunde”, spune Claudiu Sofron la podcastul Digi Context.
Specialistul a mai transmis și faptul că foarte mulți șoferi nu conștientizează importanța păstrării distanței regulamentare, aceasta din urmă ducând adesea la accidente rutiere grave.
„Eu încerc să pun două întrebări, evident, natura meseriei mele m-a condus cumva și în această directie, întreb în câte secunde parcurgi un stadion întreg, dacă mergi cu 100 km/h și cred că 9 din 10 șoferi nu știu să răspundă la această întrebare, și în câți metri frânezi, dacă circuli cu 30 km/h și ești obligat să frânezi brusc. La primul răspuns este – traversezi un stadion întreg în 3 secunde. 1, 2, 3.
Deci iată, dacă te uiți la telefon în timp ce mergi pe autostradă, pe banda 2, sau, dacă nu știu, nu ești atent în timp ce mergi pe un drum național, parcurgi în 3 secunde un stadion întreg, ca să ne dă în seama ce dimensiune este, da? Deci ai aproape 30 m/s. Și în câți metri frânezi la 30 km pe oră? Pentru că vorbim de zonele rezidențiale, vorbim de zone cu grădinițe, cu școli, unde avem un semn de 30 km/h – 10…11 m. În 11 m, sunt două lungimi de mașini aproape.
Și întrebarea este – păi cum? Că mașina oprește imediat. Păi până realizezi că trebuie să frânezi, parcurgi în jur de 9 m. (n.r. cum calculezi distanța regulamentară) Îți iei un punct fix și în momentul când mașina din fața ta trece pe lângă acel punct fix, începi să numeri două secunde. 1001, 1002. Dacă tu, în momentul în care ajungi cu mașina ta în dreptul acelui punct fix, ai ajuns la 1002, înseamnă că aia e a distanța care trebuie”, spune Claudiu Sofron.
Ai mai putea citi și: Guvernul oferă 2.000 de lei sub formă de vouchere. Cine poate primi GRATIS banii