Numărul de kilometru de cale ferată modernizată este la jumătate față de cel al autostrăzilor și al drumurilor expres. În anul 2024, la capitolul căi ferate, pot fi contabilizați numai 77 de km. Spre comparație, tot în 2024 au fost deschiși circulației aproximativ 195 de kilometri de autostradă și drum expres.
„De fapt, dacă este să fim cinstiți, nu este vorba decât de 54,72 km modernizați, căci restul reprezintă lucrări de tip Quick Wins, care înseamnă readucerea liniei la parametrii constructivi, nu modernizarea ei. Dacă facem un calcul simplu, rezultă că anul trecut au fost recepționați de trei ori mai puțini km de cale ferată modernizată decât de autostrăzi și drumuri expres”, scrie publicația specializată Club Feroviar.
Iată care au fost roiectele de cale ferată modernizată din ultimii trei decenii din România.
„Potrivit datelor furnizate în luna octombrie a anului trecut de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA la solicitarea Club Feroviar, România a modernizat cu fonduri europene preaderare 362,56 km, pe relațiile București-Constanța și București-Predeal. Cu fonduri postaderare au mai fost modernizați doar 208,04 km, până la momentul menționat: Frontieră-Curtici-Arad-Km 614 și Simeria-Sighișoara”, scrie sursa menționată.
La aceste proiecte se mai adaugă și cei 2,9 km de cale ferată nou construită spre Aeroportul Internațional Henri Coandă București și cei aproape 5 km dintre Golenți și Podul Noua Europă de la Calafat-Vidin. În 2024 au fost recepționați alți 54,72 km de cale ferată modernizată.
Astfel, au fost modernizați până în momentul de față 633,22 km din totalul rețelei feroviare românești, de 10.611 km. La final de 2024, România contabiliza 1.270 de kilometri de autostradă și drum expres