România a avut, în anul școlar 2022-2023, cel mai mic număr de elevi din ultimul deceniu, pierzând aproape 9% din totalul acestora față de anul de referință 2014-2015, potrivit celui mai nou „Raport privind starea învățământului preuniversitar din România”, dat publicității de Ministerul Educației, scrie Edupedu.ro.
Comparativ cu prima parte a deceniului trecut, numărul profesorilor a rămas mai mic, dar a atins, în anul școlar trecut, cel mai ridicat nivel din ultimii cinci ani.
Astfel, în anul 2022-2023, numărul total al celor înregistrați în învățământul preuniversitar a fost de 2.891.765, în scădere cu aproximativ 13.000 de elevi față de anul anterior. Scăderea este însă considerabilă (8,6%) (față de anul 2014-2015, când se înregistrau 3.164.470 de persoane. Din acel moment, numărul acestora a scăzut constant, cu o singură perioadă de stagnare între 2020 și 2022.
Scăderea este mai accentuată în cazul copiilor de la sate și atinge un nivel record – de circa 33% – în cazul celor de gimnaziu din mediul rural. Un procent foarte ridicat – scădere de aproape 20% – se remarcă și în cazul liceenilor.
Pe de altă parte, la nivel preșcolar, numărul copiilor înregistrați a scăzut de la 559.565 în 2014-2015 la 521.826 în 2022-2023 (-6,74%). Scăderea a fost mai pronunțată în mediul rural, unde a fost de 10,65%.
Citește și: Tabere de iarnă gratuite, pentru studenții din România. Tinerii vor beneficia de cazare şi masă
La nivel primar, în 2022-23 s-au înregistrat în total 521.826 de persoane, cu 7,93% mai puțini decât în anul școlar 2014-2015 (559.565%). Scăderea a fost dublă (14,5%) în mediul rural.
Dar în mediul gimnazial numărul celor înscriși a scăzut, la sate, de 33,88%, comparativ, la acest nivel, scăderea totală a fost doar de 6,5%, de la 778663 de copii în 2014-2015 la 727857 în 2022-2023.
La liceu, numărul acestora a scăzut cu aproape 20% (18,72%) între 2014-2015 și 2022-2023. De la 726.403 la 590.441.
Raportul ministerial, prezintă, în schimb, în mod prioritar elementele de creștere, anume indică mai întâi segmentele de populație școlară unde se înregistrează creșteri față de anul anterior (2021-2022). Astfel, raportul arată, mai întâi:
Iar analiza ministerului continuă prin a prezenta scăderi limitate față de anul 2021-2022,