Este oficial! Se anunță verificări extrem de amănunțite în rândul beneficiarilor de ajutoare sociale din România. E decizia luată astăzi în coalițe, de către PNL și PSD, potrivit știripesurse.ro.
Cheltuielile sociale pe care le are statul vor fi verificate în perioada urmatoare. Sunt peste 800.000 – 850.000 de persoane care primesc diverse forme de ajutor sociale. Persoane cu handicap, însoțitori ai persoanelor cu handicap, persoane fără venit, asistați social. În perioada urmatoare va fi facuta o verificare a tuturor dosarelor!
Începând cu data de 1 ianuarie 2024, Guvernul va schimba sistemul de plăți în domeniul asistenței sociale, potrivit jurnalul.ro. Așadar, vor dispărea Venitul minim garantat (GMI) și Alocația familială pentru copii (FA). Acestea vor fi înlocuite cu Venitul minim de incluziune (VMI). Introducerea noii forme de asistență socială de anul viitor a fost asumată de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), după ce introducerea ei a fost amânată de mai multe ori în ultimii ani. Odată cu introducerea VMI, Executivul vrea să schimbe și sistemul de verificare a persoanelor potențial eligibile să primească acest ajutor, intrându-se și aici în era digitalizării.
La momentul actual, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială utilizează date externe pentru verificarea eligibilității beneficiarilor de ajutoare sociale în baza protocoalelor încheiate cu ANAF, Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, Casa Națională de Pensii Publice, Ministerul Educației, Administrația Națională a Penitenciarelor, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, Autoritatea Navală Română, Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă și Inspecția Muncii. Schimbul de date nu este digitalizat, pe baza schimburilor de fișiere, ceea ce face ca sistemul de verificare să fie unul greoi și ineficient.
Cu ajutorul fondurilor nerambursabile din PNRR, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a pregătit un proiect pentru introducerea digitalizării în domeniul protecției sociale.
Implementarea „Sistemului Național Integrat de Asistență Socială – SNIAS” are în vedere realizarea unui sistem informatic, de care este nevoie pentru corelarea și managementul optim al tuturor informațiilor din domeniile de activitate specifice Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială astfel încât interacțiunea cetățeanului, atât cu Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, cât și cu instituțiile aflate în subordinea Agenției să se poată realiza în mediul online printr-un singur punct de contact, fără a necesita deplasare la ghișeu. Valoarea investiției este estimată la circa 255 de milioane de lei cu TVA, urmând ca proiectul să fie finalizat în trei ani.
Sistemul Național Integrat de Asistență Socială va elimina posibilitatea efectuării de plăți necuvenite, care ar produce consecințe ulterioare, respectiv obligația restituirii sumelor încasate de beneficiarii de ajutoare sociale, prin utilizarea serviciilor de tip API, instrumente de digitalizare și prelucrare a datelor în timp real, asigurând în același timp securitatea datelor și respectarea prevederilor legislative privind protecția datelor cu caracter personal, conform sursei menționate.