Românii care nu sunt suficient de atenți, pot fi păcăliți să plătească pentru coletele rudelor pe care acestea nu le-au comandat niciodată. Acest lucru i s-a întâmplat și unei femei care, după ce a făcut plata, şi-a dat seama că a devenit victima unei noi înșelătorii, conform Antena 3 CNN.
Curierii devin fără voia lor complice la această formă de înșelăciune, pentru că ei sunt nevoiți să convingă oamenii să plătească ramburs la cererea unor firme fantomă care se ocupă de aceste expedieri. Totul se face cu date personale pe care aceste firme le obțin și le fură de pe diverse platforme.
O femeie din Brașov a fost victima acestei înșelătorii de curând, înainte de Paște. Ea a vrut să trimită un colet, iar curierul i-a spus că mai are o livrare de făcut la adresa ei.
„Dacă tot te-am sunat pe tine am un colet și pentru socul tău, care este cu ramburs 137 lei”, spune femeia.
Aceasta a plătit fără să ia în calcul că poate fi o escrocherie, ținând cont că socrul ei obișnuia să comande deseori de pe internet. Apoi, a aflat cu surprindere că de data aceasta nu comandase nimic, așa că a încercat să ia legătura cu expeditorul sperând că își va primi banii înapoi.
„Singura dată de contact pe care a primit-o este această adresă de email, care este aici sus, care mi se pare deja după adresă de e-mail mi se pare scam.
Le-am scris lor să-mi trimită datele de contact de la firmă care a pus coletul și ei au început să-mi zică și să o dea în bărci că da, uite că problema este că, de fapt, tu trebuie să trimiți email acolo, la adresa aia”, mai spune femeia.
Nu se știe exact de unde avea firma fantomă datele de contact ale socrului femeii, fiind posibil să fi fost furate de pe alte platforme care funcționează legal.
„În ceea ce privește acest tip de scenariu, practic, folosirea imaginii unor servicii de curierat, acest lucru se întâmplă pe tot parcursul anului, pentru că știm că noi, românii, în general, facem multe cumpărături online”, spune Mihai Rotariu, DNSC.
Atunci când primim un mesaj pe telefon de la o firmă de curierat trebuie să ne asigurăm că vorbim despre un număr de telefon legitim.
Apoi, este necesar să verificăm adresa expeditorului respectivului colet și să ne asigurăm că într-adevăr așteptăm un pachet.
„Ea a dat de bunăvoie suma respectivă de bani, curierul venind la adresa ei de domiciliu, prezentând o faptă adevărată ca fiind una într-adevăr falsă.
Victima nu a fost constrânsă, iar astfel încât sunt îndeplinite absolut toate condițiile pentru ca autorul faptei să fi săvârșit infracțiunea de înșelăciune”, spune Irina Tudorache, avocat.
Acum câteva luni, o altă formă de înșelătorie prin curierat făcea victime în România. Clienții primeau un link de la un număr ce părea fi de la o firmă de livrări și, în momentul accesării, oamenii își introduceau datele personale, care erau mai apoi folosite de infractori.