Nou proiect de lege pentru românii din diaspora. Cetăţenii vor putea accesa servicii consulare online, fără să trebuiască să prezinte la sediul misiunilor diplomatice sau ale oficiilor consulare, a fost depus la Parlament de parlamentarii USR de Diaspora, Radu Mihail şi Iulian Lorincz, alături de membri ai Comisiei de politică externă din Senat, scrie Agerpres.
Conform unui comunicat al USR, iniţiativa legislativă se referă la creşterea gradului de digitalizare a serviciilor consulare.
Proiectul prevede ca documentele să poată fi transmise beneficiarilor în format electronic sau să li se expedieze prin servicii de curierat. Acestea vor putea fi ridicate şi personal de la reprezentanţele diplomatice sau cele consulare. De asemenea, personalul consular va putea utiliza semnături electronice.
„Cererea de servicii consulare se depune personal sau, după caz, se transmite in format electronic. În funcţie de tipul de serviciu consular solicitat şi de opţiunea titularului cererii, documentele eliberate în cadrul activităţii consulare se ridică personal sau, după caz, se expediază prin servicii de curierat, cu suportarea cheltuielilor de expediţie de către solicitanţi ori se transmit în format electronic, după ce au fost emise şi semnate cu semnătură electronică calificată.
Categoriile de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic, documentele eliberate care se pot expedia prin servicii de curierat, procedura de depunere şi soluţionare a cererilor respective, precum şi orice alte aspecte conexe se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe”, prevede actul normativ.
Mai mult, „diplomaţii cu atribuţii consulare şi funcţionarii consulari utilizează, după caz, semnături electronice calificate”, mai stabileşte proiectul.
Te mai poate interesa și: Automobilul românesc, comoară pe cale de dispariție. Povestea lui Mihai Olar, rădăuțeanul care a salvat de la fier vechi o Dacia 1300. „Darul mai departe unei persoane care nu caută să se îmbogățească de pe urma moștenirii”
Senatorul Radu Mihail a mai transmis „a venit timpul ca românii din Diaspora să nu mai piardă ore în şir cu drumuri la consulate”.
„Am propus aceste măsuri simple în urma discuţiilor cu românii din Diaspora şi ca urmare a unor ample consultări cu responsabili din Ministerul de Externe şi Ministerul de Interne şi cu implicarea preşedintelui Comisiei pentru politică externă a Senatului, Titus Corlăţean.
Ele vor putea fi implementate doar prin extinderea uneltelor digitale aflate deja la dispoziţia Ministerului şi nu necesită cheltuieli suplimentare din partea statului român, ba din contră, se vor putea face economii.
Această practică, de a călători sute de kilometri pentru a obţine un act, trebuie să rămână de domeniul trecutului. Relaţia românilor cu administraţia poate fi mai clară şi mai simplă, mai ales cu ajutorul tehnologiei şi al digitalizării”, a declarat Radu Mihail, conform sursei citate.
La ora actuală, românii care lucrează în afara țării și care au nevoie de diverse documente şi acte sunt nevoiţi să se deplaseze la sediile consulatelor, indiferent de distanţele pe care le au de parcurs – zeci, uneori chiar sute de kilometri, mai precizează USR.
Proiectul a fost semnat de parlamentarii: Roberta Anastase (PNL), Titus Corlăţean (PSD), Adrian Costea (AUR), Alfred-Laurenţiu-Antonio Mihai (PSD), Radu Mihail (USR), Levente Novak (UDMR) şi Ştefan-Iulian Lorincz (USR).