Această măsură luată de ANPC vine după numeroase sesizări privind diferențele uriașe dintre prețurile de achiziție și cele de la raft.
De exemplu, un litru de lapte cumpărat cu 3 lei de la producători ajunge în magazine la un preț de peste 10 lei. Conform stiripesurse.ro, în apărarea lor, supermarketurile au transmis către ANPC că la mijloc e vorba de operațiuni de pasteurizare, ambalare, care sunt și ele costisitoare. Abia apoi se adaugă și adaosul comercial.
Direcția Generală Control și Supraveghere Piață din cadrul ANPC, vă supune atenției propunerea de emitere a unui ordin cu caracter normativ privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de bază al producătorului, anexat.
Protejarea prin opoziție cu profesionistul a consumatorului, este atributul legislației privind protecția consumatorilor, de a se erija în garantul protejării cetăţeniilor în calitatea lor de consumatori, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale acestora împotriva unor practici incorecte.
Dreptul la informare al consumatorului este un drept fundamental al acestuia și un factor important în dezvoltarea unei piețe transparente. Prin informațiile care îi sunt puse la dispoziție, consumatorul are posibilitatea să-și optimizeze alegerea în funcție de propriile criterii economice, eliminând produsele care nu corespund acestora.
Necesitatea reglementării unei norme care să oblige operatorii economici să afișeze lângă prețul final al produsului comercializat și adaosul comercial aplicat pentru produsul respectiv, în raport cu prețul de bază al producătorului, are drept scop informarea în mod clar, precis și neechivoc a consumatorilor cu privire la modul în care este stabilit prețul final al produsului sau al serviciului pe care dorește să îl achiziționeze, astfel încât, pe baza informațiilor necesare, suficiente, verificabile și ușor de comparat, aceștia să aibă posibilitatea să aleagă acel produs care corespunde exigențelor lor din punct de vedere al nevoilor și al posibilităților lor financiare.
Faţă de cele precizate mai sus, vă rugăm să avizaţi proiectul de act normativ anexat.
În conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, vă rugăm să dispuneţi inserarea respectivului proiect pe pagina de WEB a ANPC, afişarea la sediul instituţiei şi comunicarea către societatea civilă/mass-media a acestei iniţiative.
Ordin privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu prețul de bază al producătorului
Având în vedere prevederile art. 18-20 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare și ale art. 5 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare,
Referatul întocmit de Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă nr. 23411/17.03.2025, preşedintele ANPC, emite următorul:
ORDIN
Art. 1. Prezentul ordin stabileşte modalitatea de informare a consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate de către operatorii economici în raport cu prețul de bază al producătorului.
Art. 2. În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de bază al producătorului, în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.
Art. 3. În cazul unei vânzări on-line operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin afișarea în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de bază al producătorului, utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.
Art. 4. Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Citeşte şi: Oferta cu care „La Cocoş” vrea să învingă concurenţa. Ce soluţie a găsit retailerul 100% românesc
Ordinul ANPC este aici: