Bucureștiul dispune de peste 300.000 de locuri de parcare publice, care au generat în 2023 venituri de aproximativ 178 de milioane de lei, reprezentând 40% din totalul veniturilor din parcările publice din România, conform analizei realizate de Vegacomp Consulting și Parking Data. Sectorul 3 se evidențiază prin cele mai multe locuri de parcare, depășind 80.000, însă sectorul 4 a obținut cele mai mari venituri din acest domeniu, potrivit economedia.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Buget record strâns de primării datorită parcărilor publice. Bucureștiul aduce aproximativ 40% din veniturile totale înregistrate în țară
foto: parcări
În 2023, primăriile din întreaga țară au înregistrat venituri de peste 452 milioane de lei din parcări și amenzi, în creștere semnificativă față de 314,5 milioane de lei în 2022.
Această creștere a veniturilor a fost determinată în parte de majorarea tarifelor pentru parcările de reședință, de la 80-120 lei pe an la 600 lei pe an, decizie adoptată de primării în 2022. Sectorul 4 a generat venituri de 37,9 milioane de lei în 2023, urmat de sectorul 3 cu 32 milioane de lei, și sectorul 6, care a avut o creștere spectaculoasă, atingând 23 milioane de lei, ceea ce reprezintă o creștere de zece ori comparativ cu anul precedent.
„În cei 5 ani de analiză vedem anul 2022 ca un an de cotitură pentru evoluţia parcărilor din Bucuresti. Observăm astfel o creştere a numărului locurilor de parcare de doar 23% (de la 244.342 în 2020 la 300.359 în 2023) şi o creştere a veniturilor de aproape 7 ori în 5 ani, anul acesta fiind duble faţă de anul precedent”, arată analiza.
Analiza menționează impactul pozitiv al înființării Direcției Mobilitate Urbană în sectorul 4 în 2018, evidențiind progresele semnificative în gestionarea parcărilor. Primăria Capitalei, prin vocea primarului Nicușor Dan, a anunțat în august 2022 măsuri ambițioase pentru reorganizarea parcărilor, cu scopul de a asigura o mai bună utilizare a spațiilor de parcare și de a reduce aglomerarea.
„În acest an se văd rezultatele în timp ale înfiinţării Direcţiei Mobilitate Urbană Sector 4 din 2018. Rămâne de urmărit evoluţia celor 2 sectoare, S4 şi S6, în următorii ani, care se ocupă efectiv şi activ de gestionarea parcărilor”, notează analiza.
Totuși, aceste măsuri au generat nemulțumiri în rândul bucureștenilor, care erau obișnuiți să parcheze gratuit. Creșterea veniturilor din parcări a stârnit întrebări cu privire la utilizarea acestora de către Compania Municipală de Parcări București (CMPB). Deși s-au făcut încercări de a instala senzori de parcare, acestea au rămas nefinalizate, iar instalarea parcometrelor a fost una dintre puținele realizări.
„Dublarea numărului „parcărilor albastre” din 2023 şi extinderea acestora din administrarea CMPB – Companiei Municipale de Parcări Bucureşti (parcările publice fiind în administrarea Primăriei Municipiului Bucureşti) în interiorul sectoarelor a generat o invazie care nemulţumeşte mulţi cetăţeni obişnuiţi să parcheze gratis, dar a făcut ca în zone foarte aglomerate de obicei să existe locuri libere în timpul zilei”, notează analiza.
De asemenea, introducerea în iulie 2023 a controlului digital al parcărilor a contribuit semnificativ la îmbunătățirea disciplinării utilizatorilor. Sectorul 3 a implementat locuri de parcare nenominale pentru parcările temporare, în timp ce Sectorul 5 a întâmpinat dificultăți în raportarea datelor privind parcările, având în vedere că din ianuarie 2024, acest serviciu a fost preluat de Administrația Dezvoltare Urbană Sector 5.
Te-ar mai putea interesa și: Marcel Ciolacu, amintiri din tinerețe. „Nu mi-e rușine de nimic. Am dormit și în parcări”