Parlamentul European intriduce noi norme pentru șoferi. Până acum, aproximativ 40% din situațiile în care șoferii încălcau regulile de circulație în țările europene au rămas nepedepsite pentru că unele state n-au trimis documenteele în țara de reședință a contravenienților, scrie stirileprotv.ro.
Astfel, dacă statul în care a fost constatată contravenția a trimis sau urmează să trmită amenda în Romînia, iar contravenientul nu o plătește, el va intra în evidențele celor de la ANAF, care pot merge până la o proprire a contului. În unele țări, la întoarcere va fi obligat să o achite la intrarea în statul respectiv.
Parlamentul European introduce în toate țările membre UE proceduri clare de aplicare a amenzilor, dar și de recuperare a banilor și, totodată, extinde lista sancțiunilor rutiere pentru care amenda se trimite acasă.
Dacă până acum se primea amendă în țară pentru situațiile în care șoferul nu a oprit la culoarea roșie a semaforului sau a fost prins băut băut la volan ori a condus cu viteză peste limita legală, acum poate primi amenda acasă și dacă a fost suprins că a parcat neregulamentar, a depășit linia continuă sau a părăsit locul accidentului.
Noile norme obligă autoritățile naționale să răspundă prompt cererilor venite din alte state ale UE.
Citește și: Piața RCA, amenințată de ASF și în 2024. Amenzile de circulație ar putea dubla tarifele polițelor
Parlamentul European a stabilt ca statul membru în care se încalcă regulile să aibă la dispoziție 11 luni pentru a trmite amenda șoferului vinovat. Notificarea trebuie să fie cât mai detaliată, de la context până la cum poate fi depusă o contestație. Înainte nu exista niciun termen, iar șoferii riscau să se trezească cu amenzi și după doi sau trei ani.
La cererea statului în care a fost constatată încălcarea regulilor de circulație, țara de reședință a făptașului poate prelua colectarea amenzii.
„Dacă un cetățean român primește o amendă în Franța, statul român va putea să colecteze acea amendă pentru că este vorba de un român. Cu condiția ca amenda să fie peste 70 de euro și, bineînțeles, cu o a doua condiție, ca statul francez să fie de acord cu asta”, explică europarlamentarul Vlad Gheorghe, pentru sursa citată.
După ce normele vor fi aprobate de Consiliul European, statele membre vor avea la dispoziție 30 de luni pentru a se pregăti să le pună în aplicare. În majoritatea țărilor, codurile rutiere au duferit modificări. De exemplu, în Marea Britanie șoferii trebuie să aibă încălțăminte adecvată atunci când conduc, așa că au fost introduse sancțiuni pentru persoanele care conduc în șlapi. Cei care ignoră această regulă sunt amendați cu 116 euro.