Primul lot al Autostrăzii Unirii A8, Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, își va afla câștigătorul contractului pentru proiectare și execuție în prima parte a lunii septembrie, a informat economedia.ro.
De asemenea, și Studiul de Fezabilitate pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului-Leghin de o lungime de 156 km va fi predat până la finalul lunii curente, a transmis directorul CNAIR, Cristian Pistol.
Mai mult, pentru Lotul III, Leghin-Târgu Neamț de pe A8, CNAIR a primit șase oferte și l-a desemnat câștigător pe UMB, dar Danlin a depus contestație, iar pentru lotul I Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, finanțat tot din PNRR sunt depuse opt oferte, iar noul termen din SEAP este 7 septembrie (inițial era 25 iulie).
Cristian Pistol a adus explicații cu privire la secțiunea de munte a Autostrăzii Unirii în contextul discuțiilor despre „închiderea” Studiului de Fezabilitate, contract semnat în 2019 cu o firmă din Spania.
„Pas important pentru construcția secțiunii Miercurea Nirajului-Leghin A 8! Am avut astăzi o ședința de lucru în care am discutat despre finalizarea și predarea către CNAIR a Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț, secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin. Prestatorul (INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL S.A) și-a asumat că va înainta rapid toată documentația astfel încât până la sfârșitul lunii august ea sa fie avizată de Consiliului Tehnico- Economic al CNAIR. După parcurgerea tuturor etapelor de avizare a indicatorilor tehnico-economici, CNAIR va promova următoarele etape necesare realizării acestui obiectiv.
Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km), parte a A8, este împărțită în 3 secțiuni, astfel:
– Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km): finanțare PNRR,
– Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km): finanțare PT,
– Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km): finanțare PNRR.
Ofertele depuse pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului sunt în evaluare și estimăm că în prima parte a lunii septembrie vom desemna câștigătorul.”, a transmis Cristian Pistol.
Contractul încheiat între ACCIONA (INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA) și CNAIR în 2019 este un exemplu perfect despre cât de mult ne-au costat criteriul „păgubos” prețul cel mai mic și subevaluarea unui Studiu de Fezabilitate, „cărămida” pentru un bun proiect. În 2019, Acciona a semnat contractul de completare a studiului de fezabilitate pentru 17 milioane lei, față de cele 35 milioane lei estimarea CNAIR, aceasta fiind una dintre problemele contractului, lungimea totală a traseului fiind de 211 km. Spre comparație, următorul segment al A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, a avut în 2021 un contract de 58 milioane lei (n.r. include și PT).