De-a lungul timpului, România s-a confruntat cu foarte multe probleme, iar domeniul textil face parte din aceste probleme. Statul român a pierdut aproximativ 9.350 de companii, la finalul anului 2022, care se ocupau de producerea textilului, de îmbrăcăminte și încălțăminte, înregistrând o scădere cu 1.200 față de anul 2021 și cu aproape 2.000 mai puțin decât în anul 2008, iar anul 2008 a reprezentat succesul real al României, fiind un an cu un boom economic fantastic și o perioadă în care acest sector încă atrăgea noi investiții.
Totodată, CAEN-urile specifice acestui domeniu prezentau 310.000 de angajați, iar astăzi sunt de trei ori mai puțini, iar numărul angajaților scade continuu.
Totul are un motiv pentru care se întâmplă aceste lucruri. Industria de textile din România pierde foarte mult, de la fabricile care se închid din lipsă de comenzi, problemele financiare sau pentru că se mută în alte țări, la pierderea angajaților. România are o expertiză foarte bună în acest domeniu, însă, după cum am menționat anterior, există un motiv plauzibil, iar acesta este reprezemtat de faptul că România a devenit un stat foarte scump.
„Lumea ne cunoaşte sub denumirea de croitorul sau pantofarul Europei, dar lucrurile nu mai stau chiar aşa, din cauza creşterii preţurilor cu forţa de muncă. Nu mai există fabrici de încălţăminte româneşti, la fel şi fabricile de textile. Unele dintre ele şi-au făcut branduri proprii – Brainconf, Secuiana, Jolidon –, dar care au intrat în declin.”, a comunicat Adrian Câzu, director de magazine în cadrul Benvenuti, unul dintre principalii jucători din industria de retail de încălţăminte, potrivit Ziarul Financiar.
Citește mai multe despre: Consilierul de stat László Borbély: „Doar un tricou ne costă peste 2000 de litri de apă. Avem oportunitatea să creștem industria textilă, dar trebuie să o reașezăm pe baze sustenabile”
România se baza foarte mult pe industria textilă, însă dată fiind situația curentă, acest domeniu nu mai poate fi considerat un pilon care să reprezinte un sprijin în economia romnească. Salariul minim pe economie a rămas, din păcate, printre cele mai mici din economie, iar oamenii au migrat și au ales alte sectoare de activitate, în timp ce alții au plecat peste hotare.
Totuși, odată ce salariul minim pe economie creștea în mod frecvent, a crescut și câștigul în producția de haine și pantofi. Astfel, brandurile au ales să își mute producția în Asia sau în afara Uniunii Europene. Iar asta în contextul în care mare parte din fabrici sunt deţinute de antreprenori care lucrează cu brandurile de modă în sistem lohn. Astfel, mărcilor le e uşor să renunţe la contracte şi să caute alţi furnizori, dat fiind că nu e investiţia lor în producţie.
„Toate brandurile care îşi comandau produsele la fabricile din România s-au mutat încet în locuri în care costurile sunt mai mici, fie în Asia sau Africa – Tunisia, Maroc, fie în Republica Moldova, Serbia ori chiar şi în Transnistria. În Oradea s-au închis trei fabrici mari de încălţăminte.”, a adăugat Adrian Câzu, potrivit sursei citate.
Este bine cunoscut faptul că România este cunoscută și pentru a fi o destinație pentru brandurile de lux, precum Louis Vuitton, Gucci, Prada, Moncler, branduri care produc în mod direct în România. Şi nu doar că produc direct, ci investesc în dezvoltare, e cazul Moncler şi Prada. De aceea, cifra de afaceri a sectorului a crescut anul trecut la 22,9 mld. lei, maximul anilor analizaţi de ZF. Asta înseamnă că jucătorii rămaşi devin tot mai mari.
„Ţara asta are ingineri foarte buni. Mi-am dorit să ofer şi zona de servicii la cheie pentru că există avantaje şi pentru brandul propriu (comenzi mai mari, economii de scară – n. red.). Plus că mi-am dorit să fiu şi un ambasador pentru România.”, a declarat Monica Magdas Miller, care şi-a construit întreaga carieră în domeniul modei dincolo de Ocean, în SUA, potrivit sursei citate.
Este foarte greu să te gândești, ca american, la România atunci când vine vorba de producție de modă. De ce? Pentru că gândul este automat redirecționat statului italian, iar restul continentului nici măcar nu mai are definiție pentru industria textilă. Italia este recunoscută pentru producția brandurilor foarte scumpe.
Iată câteva păreri și opinii:
„Pentru a schimba această percepţie, e nevoie de răbdare şi de oameni de încredere.“
„Made in România este un curent care are succes pe zona alimentară, pe zona de fashion nu este un curent foarte prezent. Aici vorbim de globalizare. Clienţii caută produse pentru care este mai puţin important unde sunt produse.”
„În industria asta, trebuie mai întâi să îi cucereşti pe designeri, dar trebuie să ai şi preţul corect, şi procesul impecabil de la un capăt la altul.”, potrivit sursei date.
Citește mai multe despre: Top 10 companii antreprenoriale din județele Regiunii Sud-Est au crescut cu 32% și au generat o cifră de afaceri de peste 28 miliarde de lei în 2022 Poză contact