În contextul, în care sistemul public de pensii este în plin declin, statul face eforturi să îi convingă pe oameni să se orienteze către sistemul de pensii private, respectiv Pilonul II și III. În acest sens Parlamentul a adoptat un proiect de lege care va introduce o impozitare mai avantajoasă a pensiilor administrate privat (Pilonul II), facultative (Pilonul III) și ocupaționale, în situațiile în care sumele sunt plătite beneficiarilor sau moștenitorilor acestora ca plată unică sau prin plăți eșalonate.
Această măsura își propune să încurajeze populația să economisească prin intermediul pensiilor facultative, care spre deosebire de cele din Pilonul II care în momentul de față sunt obligatorii. Modificările cu privire la modul de impozitare se vor aplica totuși ambelor categorii. Aceste prevederi vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2024, conform unui amendament inițiat tot de liberali, asemenea propunerii legislative.
În prezent, impozitarea pensiilor este la fel, indiferent dacă sunt cele de la sistemul public, cele obligatorii administrate privat (Pilonul II) sau cele facultative (Pilonul III). De exemplu, daca ai 4.500 de lei pensie, ai de platit CASS de 10% pentru cei 500 de lei care trec de 4.000 de lei, deci 50 de lei. Rămân 4.450 lei, la care ai de plătit impozit 10% pentru ce trece de 2.000 de lei, deci pentru 2.450 de lei plătești 245 de lei. Suma din pensie sub 2.000 de lei nu se impozitează.
Potrivit prevederilor adoptate acum, la pensiile Pilon II și Pilon III, înainte de a se aplica impozit ar urma să se scadă și valoarea contribuțiilor nete plătite de-a lungul timpului. De exemplu, în prezent, dacă o persoană a contribuit în total cu 100.000 de lei la o pensie privată, iar la final are 300.000 de lei (100.000 de lei contribuții și 200.000 de lei din randamentul adus) pe care îi va primi eșalonat în 100 de rate lunare, asta ar însemna 3.000 de lei pe lună.
Ar trebui să plătească lunar impozit de 10% pentru partea de 1.000 de lei care depășește plafonul neimpozabil de 2.000 de lei. În urma modificării de acum, înainte de calculul sumei impozabile se scad din cei 300.000 de lei contribuțiile nete de 100.000 de lei. Rămân 200.000 de lei impozabili, care desfășurați în 100 de rate lunare presupun că beneficiarul nu va avea de achitat impozit.
Contribuțiile la Pilonul II sunt redirecționate din cei 25% contribuție la CAS, contribuție care se reține înainte de aplicarea impozitului. Astfel, contribuțiile nete ale unei persoane la Pilonul II nu sunt bani care să fi fost impozitați la momentul virării către Pilonul II.
Contribuțiile la Pilonul III, însă, în măsura în care nu au fost utilizate eventuale deductibilități pentru aceste contribuții, sunt bani plătiți din bunuznarul persoanei respective, deci bani care au fost deja impozitați cu impozitul pe venit. (Suma reprezentând contribuțiile la fondurile de pensii facultative este deductibilă pentru fiecare participant din venitul salarial brut lunar sau venitul asimilat acestuia, în limita unei sume reprezentând echivalentul în lei a 400 de euro într-un an fiscal). Inițiatorii afirmă că această facilitate ar trebui să încurajeze populația să își facă pensii private.
„Pentru a crește contributivitatea la sistemele facultative de pensii prin atragerea cât mai multor persoane interesate, trebuie creat un cadru legal de impozitare echitabil al acestora pentru a le face atractive și rentabile. Prin prezenta propunere legislativă ne dorim să reglementăm valoarea venitului impozabil atunci când urmează a se efectua plăți din fondurile de pensii administrate privat, respectiv Pilonul II, Pilonul III și segmentul pensiilor ocupaționale din România”, afirmă inițiatorii.
În prezent în românia există aproximativ 4,8 milioane de pensionari. Conform datelor centralizate de Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP)în luna septembrie a anului curent se înregistra un număr de 4.790.807 pensionari, iar pensia medie a fost de 1.735 lei. În fiecare an, țara noastră se împrumută de pe piața internă și de pe cea externă pentru a acoperi necesarul de finanțare a datoriilor ajunse la scadență și a deficitului bugetar, mai ales a celui provenit de la bugetul de pensii.