Ciocolata este unul dintre cele mai consumate alimente din întreaga lume, iar cererea crește considerabil în perioada Sărbătorilor Pascale. Acest aliment are o istorie fascinantă, un proces de producție foarte satifăsfăcător, iar în acest moment se bucură de o mai mare atenție din cauza creșterii exponențiale a prețului boabelor de cacao de la începutul anului, potrivit Economedia.
Iată cum arată piața de ciocolată din România, din punct de vedere al ofertei, dar și al cererii.
Ciocolata este făcută din boabele de cacao produse de arborele de cacao, ce crește în climatele tropicale. Aproximativ 70% dintre boabele de cacao la nivel mondial provin din 4 țări din Africa de Vest, și anume Coasta de Fildeș, Ghana, Nigeria și Camerun.
După ce sunt culese, boabele de cacao trec prin mai multe procese cum ar fi: fermentare, uscare, prăjire și măcinare. Apoi, producătorii adaugă lapte, zahăr, nuci, arome și alte ingrediente suplimentare. La final, este turnată în forme, răcită, împachetată și vândută magazinelor de retail pentru a fi mai apoi cumpărată de consumatori.
În ceea ce privește piața românească, aceasta este într-o creștere constantă încă din 2019, având o creștere anuală medie de 7,35%. Cu toate acestea, pandemia a afectat producția locală în cea mai mare măsură. Din cauza acestui aspect, industria ciocolatei a scăzut în perioada 2019-2022, dar a inceput să-și revină începând cu 2023.
Ai mai putea citi: „Tradiţii de Florii cu Scrumbii” îi așteaptă pe bucureșteni în Parcul Izvor din Capitală! Ce delicatese pescăreşti poți găsi la eveniment
Este de menționat faptul că, în afară de efectele pandemiei de COVID-19, decizia Nestle de a-și închide fabrica din Timișoara a amplificat declinul din producție.
„Deşi contextul economic actual este încă incert pentru industria alimentară, consumul de ciocolată a ajuns la valoarea anterioară pandemiei încă din 2021. Previzionăm o creştere de aproximativ 10% în următorii 3-4 ani”, a declarat Alina Duluman, Digital Marketer pentru Puratos România, subsidiara locală a liderului global în furnizarea de ingrediente pentru produse de brutărie, patiserie și fabricarea ciocolatei.
După cum se aștepta, giganții internaționali Nestlé, Ferrero și Mondelez sunt în fruntea listei privind comerțul cu ciocolată, alcătuind circa 60% din piața de retail și distribuție din țară.
Pe de altă parte, când vine vorba de producție, lucrurile sunt foarte diferite. Kandia este cel mai mare producător, fiind urmat de Rap Confectionery SRL și de Heidi Chocolat. Atât Kandia, cât și Heidi sunt deținute de compania austriacă Meinl.
În România, consumul mediu de ciocolată pe cap de locuitor a fost de 3,5 kg în anul 2021, mult sub fruntașa la nivel mondial Elveția, cu 9,7 kg, dar mai mult de 3 ori peste media globală de doar 0,9 kg.
Vezi mai multe știri: Pâinea Boierească, brandul preferat al românilor, vândut unor străini. Cine sunt noii proprietari