ASF a intodus o serie de propuneri în Parlament pentru modificarea Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, cele mai multe în favoarea multinaționalelor din acest sector. Cea mai flagrantă este desființarea bonus-malus pentru șoferii care nu au comis accidente, dar care au încălcat Codul Rutier. Orice amendă pentru o parcare neregulamentară sau altă faptă minoră aduce cu sine dublarea tarifului RCA.
Citește și: Polițele RCA s-ar putea ieftini din toamnă. Ce schimbări pregătește Autoritatea de Supraveghere Financiară
Conform propunerii ASF, reducerile sau majorările primelor de asigurare se vor face în funcție de criterii precum istoricul de daune plătite, natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv vătămări corporale sau decese, conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv, oferirea unor informații false la momentul încheierii contractului RCA, precum și contravențiile și sancțiunile aplicate de către personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor care denotă un comportament neadecvat în trafic ce conduce la un risc ridicat de accidente.
Dublarea tarifului poliței RCA se va face și în cazul nerespectării continuiății obligației de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 de zile.
ASF cere parlamentarilor să introducă și franșiza, o sumă fixă stabilită prin contractul RCA, ofertată obligatoriu de către asigurătorii RCA la solicitarea asiguratului, a cărei limită se stabilește de asigurătorul RCA, în baza capacității de plată a asiguratului și care se achită asigurătorului de către acesta în cazul unui eveniment asigurat pentru care s-a plătit o despăgubire.
În cazul unui eveniment, obligația de plată a franșizei nu poate depăși valoarea despăgubirii achitate de către asigurătorul RCA, chiar dacă franșiza stabilită prin contract este mai mare decât această valoare. În această situație, asigurătorul RCA va emite oferte atât cu franșiză, cât și fără. Franșiza se plătește asigurătorului numai după apariția unei daune și după ce asigurătorul a despăgubit persoana prejudiciată, susține ASF.
Astfel, asigurătorul face o reducere de 5% a poliței și apoi, în caz de implicarea în accident, îi va solicita asiguratului 1.000 de euro, de exemplu, ceea ce înseamnă un jaf pe față. Mai ales că există riscul ca aceste oferte să nu fie opționale pentru asigurați.
O altă modificare a legii propusă de ASF este instituirea contravenției în cazul neîncheierii poliței RCA atât în cazul persoanelor fizice sau juridice, proprietari ai vehiculelor, cât și al conducătorilor auto care utilizează pe drumurile publice un vehicul pentru care efectele contractului RCA sunt suspendate sau a unui vehicul neasigurat pentru pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule.
De asemenea, sancțiunile pentru cei care nu dețin asigurare RCA se dublează, astfel, în cazul vehiculelor încadrate în categoria autoturismelor, amenda va fi de 2.000 lei, în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7.000 lei, în cazul vehiculelor de transport marfă: 5.000 de lei pentru masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, 7.000 de lei pentru masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 12 tone și 15.000 de lei pentru masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone, potrivit national.ro.